اقتصاد جهان

کاهش تولید صنعتی در اتحادیه اروپا به پایین ترین سطح

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از راشاتودی، الکسی میلر، مدیرعامل شرکت روسی گازپروم گفت: تولیدات صنعتی در اتحادیه اروپا به پایین ترین سطح خود رسیده و اقتصاد این اتحادیه از کمبود گاز ارزان روسیه رنج می برد. او این اظهارات را پس از هشدار دولت آلمان مبنی بر دومین سال متوالی رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۴ بیان کرد.
میلر در نشست بین المللی گاز در سن پترزبورگ در روز پنجشنبه گفت که بازار گاز اتحادیه اروپا با سقوط تقاضا مواجه است. یعنی وضعیتی که در آن قیمت بالای مداوم یا عدم عرضه یک محصول خاص منجر به کاهش تقاضا برای آن محصول و جستجوی جایگزین می شود.
مدیرعامل گازپروم در رابطه با آلمان گفت: برخی کارشناسان معتقدند این وضعیت به معنای خودکشی انرژی در اروپا است و برخی دیگر می گویند لوکوموتیو اقتصاد اروپا به بن بست رسیده است.

اقتصاد آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، در سال گذشته ۰.۳ درصد کوچک شد. کاهش رشد اقتصادی این کشور تا حد زیادی با کاهش شدید واردات گاز از روسیه از طریق خط لوله مرتبط است. به گفته وزیر اقتصاد برلین، انتظار می رود تولید ناخالص داخلی آلمان در سال جاری ۰.۲ درصد کاهش یابد. این بدان معناست که آلمان برای دومین سال متوالی در رکود اقتصادی قرار دارد.
میلر هشدار داد که غیرصنعتی سازی در اروپا ادامه خواهد یافت که بی ثباتی در بازار گاز را افزایش خواهد داد. به این ترتیب اروپا دوباره با یک شوک جدید قیمت گاز و اختلال در عرضه مواجه خواهد شد.
به گفته مدیر اجرایی گازپروم، دستورالعمل های اتحادیه اروپا باعث شده است که تولید صنعتی در این بلوک ۱۰ درصد کاهش یابد و به پایین ترین سطح خود در یک دهه گذشته برسد. صنعت اروپا رقابتی تر نمی شود زیرا صنعت آمریکا پنج برابر کمتر برای انرژی هزینه می کند.
اتحادیه اروپا بیشتر گاز روسیه را از طریق خط لوله نورد استریم دریافت می کرد، اما پس از حمله خرابکارانه به زیرساخت ها در سال ۲۰۲۲، واردات نفت از این خط لوله متوقف شد.
بر اساس گزارش دفتر آمار اتحادیه اروپا، سهم روسیه از عرضه گاز این اتحادیه از ۴۵ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.
گاز روسیه در حال حاضر از طریق اوکراین به اروپای مرکزی و غربی می رسد. این انتقال بر اساس قرارداد سال ۲۰۱۹ بین گازپروم و نفت گاز اوکراین انجام شده است، اما کی یف اعلام کرده است که این قرارداد را در پایان سال جاری تمدید نخواهد کرد.
انتهای پیام/۱۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا