اخبار اقتصاد ایران

کاهش خرید گوشت در بازار خیلی محسوس است | خطر سوءتغذیه جدی است

تداوم افزایش قیمت گوشت باعث کاهش مصرف و حذف گوشت قرمز از جدول اقشار پایین جامعه شده است. اتفاقی که می تواند اثرات مخربی بر سلامت شهروندان داشته باشد.

افق میهن، مسعود رسولی دبیر انجمن صنایع گوشت و پروتئین کشور در گفت و گو با رویداد ۲۴ درباره افزایش قیمت گوشت در یک ماه اخیر و کاهش سرانه مصرف آن گفت: قیمت مصوبی ندارد. برای گوشت رایگان ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۱ آخرین باری بود که قیمت گوشت دولتی اعلام شد. بازار گوشت آزاد نیز متناسب با تورم رشد کرده است. این در حالی است که گوشت نسبت به برخی کالاها افزایش چندانی نداشته است. کاهش خرید گوشت در بازار نیز بسیار محسوس بوده است. سرانه مصرف گوشت در ایران به شدت کاهش یافته است. میانگینی که کل دنیا تایید می کنند ۳۰ کیلوگرم سرانه مصرف در سال است اما در ایران ۵ کیلوگرم است. ادامه این روند باعث سوء تغذیه می شود.

وی در خصوص تاثیر واردات گوشت دولتی بر بازار می گوید: واردات گوشت دولت درست است. دولت نمی خواهد ۱۰۰ درصد نیاز بازار را به واردات مرتبط کند. در این صورت کشاورز داخلی متضرر می شود. دولت با واردات می تواند بازار را کنترل کند. اگر واردات گوشت نباشد، گوشت لاشه های کشتارگاهی از یک میلیون فراتر می رود اما الان ۶۰۰ هزار تومان است. حجم واردات هم زیاد نیست.

دبیر انجمن صنعت گوشت و پروتئین کشور درباره کاهش سود دامداران در صورت افزایش قیمت گوشت گفت: کسانی که در این صنعت فعالیت می کنند سود چندانی از افزایش قیمت ندارند. از کشاورز گرفته تا توزیع کننده می خواهد قیمت مناسب باشد تا مردم حجم بیشتری مصرف کنند. قیمت گوشت در حال حاضر در حال افزایش است. چند روزی است که حجم واردات کاهش یافته و قیمت آن افزایش یافته است. تلاش دولت برای افزایش واردات

وی افزود: بحث گوشت زنجیره ای است; واردکننده، بخش خصوصی، دولت، دامدار و… همه در آن دخیل هستند. اگر قیمت گوشت معقول بماند، دولت، ملت و بخش خصوصی با هم منتفع خواهند شد. با بالا رفتن قیمت، کاهش فروش و حذف گوشت مردم، ادامه این روند باعث ضرر قصابی ها می شود. البته یکی از دلایل افزایش قیمت ها، حق الزحمه قصابی ها است. مثلاً یک قصاب ۲۰۰ کیلو گوشت می خرد و هزینه هایش را بر اساس آن حساب می کند، حالا حجمش کم شده و طبیعتا گران می شود. با این حال، در حال حاضر سبک کار تغییر کرده است و گوشت بسته بندی شده با قیمت مناسب عرضه می شود.

رسولی درباره احتمال افزایش قیمت گوشت تا یک میلیون تومان در پایان سال گفت: اگر سیاست های دولت اینگونه باشد نرخ تا پایان سال در همین قیمت باقی می ماند. اگر دولت روند واردات را به همین شکل مدیریت کند، گوشت در پایان سال یک میلیون تومان نمی شود. البته صحبت از قیمت لاشه است در حالی که الان یک استخوان ران در قصابی یک میلیون است. فیله گاو شاید هشتصد تومن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا