اقتصاد جهان

کاهش سهم دلار در معاملات نفت جهان

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، وال استریت ژورنال به نقل از ناتاشا کانوا، رئیس استراتژی جهانی کالا در جی پی مورگان چیس در گزارشی هشدار داد که هم اکنون بسیاری از مصرف کنندگان و صادرکنندگان جهانی نفت خام در معاملات خود هستند. دلار را رها کردند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که ایران و روسیه، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان، اعلام کردند که به توافقی دست یافته اند تا به جای دلار آمریکا، با ارزهای خود مبادله کنند.

این دو کشور که تحت تحریم های غرب و آمریکا قرار دارند، خریدارانی برای عرضه نفت خود در چین و هند پیدا کرده اند و آنها را با تخفیف های سخاوتمندانه می فروشند.

کانوا با تاکید بر اینکه سهم معاملات انجام شده با سایر ارزها افزایش یافته و به ۲۰ درصد رسیده است، افزود: دلار آمریکا به شدت با سایر ارزها در بازارهای کالایی رقابت می کند.

این روند کاهشی در استفاده از دلار برای سایر عمده فروشان کالا در سراسر جهان کمتر مشهود است. با این حال، برخی از آنها از جمله برزیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اقداماتی را برای ایجاد فضای تجاری انجام داده اند که بتواند دلار را دور بزند.

بر اساس داده‌های JP Morgan، در سال ۲۰۲۳، ۱۲ قرارداد بزرگ کالایی به ارزهای غیر دلاری منعقد شد، در حالی که تنها هفت قرارداد در سال گذشته و تنها دو قرارداد از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ بود.

در اوایل سال جاری، هند و امارات نیز توافقنامه ای را برای انجام تجارت دوجانبه با ارزهای محلی امضا کردند.

یک پالایشگاه در هند نیز اولین محموله نفت خام را از امارات متحده عربی به مبلغ روپیه خریداری کرد. برزیل و چین نیز اولین مبادله کالا را به ارزهای محلی خود برای محموله های خمیر کاغذ برزیل انجام دادند.

ماه گذشته، چین و عربستان سعودی همچنین یک قرارداد مبادله ارز ملی به ارزش ۵۰ میلیارد یوان (۷ میلیارد دلار) برای تقویت روابط مالی و گسترش استفاده از ارزهای دو کشور امضا کردند.

بر اساس این گزارش، روند جهانی استفاده از ارزهای ملی به جای دلار آمریکا در تجارت در سال گذشته و پس از تحریم‌های اوکراین که دسترسی روسیه به سیستم مالی غرب را قطع و ذخایر خارجی آن را مسدود کرد، به تدریج افزایش یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا