اقتصاد جهان

کاهش صادرات نفت دنیا به دنبال افت صادرات عربستان

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، کاهش صادرات نفت عربستان نیم میلیون بشکه در روز از کاهش محموله های جهانی نفت در ژوئن نسبت به ماه مه است.

داده‌های ردیابی نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد که کاهش ۱.۰۸ میلیون بشکه‌ای در روز در صادرات جهانی نفت، بزرگترین کاهش ماهانه در محموله‌های نفتی از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، رهبر این کاهش صادرات بوده است. دلیل این امر افزایش مصرف داخلی برای تولید برق در فصل اوج تابستان است. مصرف برق در ایالت بیابانی عربستان سعودی در ماه های گرم تابستان به دلیل افزایش استفاده از دستگاه های تهویه مطبوع و خنک کننده افزایش می یابد.

بنابراین، عربستان سعودی در فصل گرما در نیمکره شمالی، نفت بیشتری را برای مصرف داخلی ذخیره می کند.

صادرات نفت خام فراساحلی عربستان سعودی در ژوئن ۵۲۹ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۵.۶۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۶.۳۵ میلیون بشکه در روز در ماه می رسید. صادرات نفت برخی دیگر از تولیدکنندگان عمده مانند ایران و عراق، غرب آفریقا، سواحل خلیج آمریکا و دریای شمال نیز کاهش یافته است.

صادرات دریایی نفت خام برزیل و قطر افزایش یافته است. برخلاف دیگر انواع نفت در این کشور، صادرات نفت اورال روسیه نیز افزایش یافته است.

صادرات نفت عربستان در ماه مارس به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته رسید، اما در آوریل صادرات این کشور با ۴۴۵ هزار بشکه کاهش به ۶ میلیون بشکه در روز رسید.

همزمان، تولید نفت خام عربستان با ۱۳ هزار بشکه افزایش به ۸.۹۹ میلیون بشکه در روز رسید که نشان می دهد این کشور نفت بیشتری را برای مصرف داخلی می سوزاند.

انتهای پیام/۵۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا