اقتصاد جهان

کاهش عرضه گاز اروپا با آغاز فصل تعمیرات میادین گازی در نروژ

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از قیمت نفت، با آغاز فصل تعمیرات و نگهداری اپراتورهای میدان گازی نروژ، بازار گاز اروپا با مشکل عرضه مواجه است.
هرگونه تمدید بی برنامه این مدت باعث بی ثباتی در بازارهای گاز اروپا و افزایش قیمت خواهد شد. تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه اروپا در حال حاضر با مشکل تامین گاز مورد نیاز خود مواجه است، هرگونه تغییر در برنامه تعمیر و نگهداری میادین گازی نروژ منجر به نوسانات قابل توجهی در دسترسی به گاز طبیعی و افزایش قیمت ها در بازار خواهد شد.

نروژ حدود ۳۰ درصد گاز طبیعی اروپا را تامین می کند و پس از قطع بیشتر جریان گاز روسیه، بزرگترین تامین کننده گاز این قاره است. در حال حاضر خطر قطع کامل جریان گاز روسیه از طریق اوکراین در نتیجه تشدید جنگ بین این دو کشور وجود دارد که باعث کاهش بیشتر گاز به اروپا خواهد شد.
به دلیل پیچیدگی کار در میادین گازی نروژ، بسیاری بعید می دانند که فصل نگهداری و تعمیرات تمدید شود. کار تعمیر و نگهداری شامل یکسان سازی فشار در خط لوله است که به دلیل شرایط آب و هوایی سخت در دریای شمال احتمالاً بیشتر طول می کشد.
اول هانسون، رئیس استراتژی کالا در Saxo Bank، اوایل این ماه گفت که ذخایر گاز اتحادیه اروپا ۸۶.۷ درصد پر است و انتظار می‌رود روند پر کردن گاز به دلیل فصل تعمیر و نگهداری نروژ کند شود. هدف اتحادیه اروپا پر کردن ۹۰ درصد از این ذخایر گازی قبل از شروع زمستان است.
وی افزود: هرگونه اختلال در عرضه گاز در ماه های آینده نیاز به منابع جایگزین به ویژه گاز طبیعی مایع را ایجاد می کند و به دلیل رقابت اروپا با آسیا و آفریقای جنوبی احتمال افزایش قیمت وجود دارد.
انتهای پیام/۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا