اخبار بورس

کاهش فاصله قیمتی بین دلار نیما با بازار آزاد،یکی از راه‌های خروج از رکود

نامزدی ترامپ ممکن است هیجان بازار را افزایش دهد.

برای خروج از رکود حاکم بر بازار سرمایه، کاهش اختلاف قیمت دلار نیما با بازار آزاد، کاهش مالیات خرید و فروش سهام، انتشار اوراق تبعی، کاهش عوارض صادرات، تعیین تکلیف امکان‌پذیر است. وضعیت واگذاری نمادهای خودرو و سایپا و فروش خودرو در بورس. کالاها، تغییر گزارش پالایشگاه ها، شفاف سازی نرخ عرضه به دلیل کاهش قیمت گاز در هاب های جهانی، تسریع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های مذکور.

کاهش اختلاف قیمت دلار نیما با بازار آزاد یکی از راه های خروج از رکود است

«اخبار بورسا»:

عطیه پرتوسعد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیلوی در خصوص عواملی که در شرایط فعلی می تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، گفت: اگر بخواهیم متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه را یکی یکی بررسی کنیم، از قیمت های جهانی که تحت تاثیر نرخ سود هستند، شروع می کنم. در حال حاضر فعالان بازار انتظار انتشار آمارهای اقتصادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارند خرداد در ماه ۱۴۰۳، بانک‌های مرکزی کاهش نرخ‌های بهره را آغاز خواهند کرد که این امر نیز مستلزم رعایت نرخ تورم ۲ درصدی است.

وی افزود: اگر در چند ماه آینده آمارهای اقتصادی وضعیت مناسبی نداشته باشد، البته تا رسیدن به هدف تورم، نرخ سود در ارقام فعلی باقی می ماند. هنگامی که نرخ بهره کاهش می یابد، کالاها ممکن است افزایش کوتاه مدت قیمت را تجربه کنند. متغیر دیگری که بازار ما را تحت تاثیر قرار می دهد قیمت دلار نیما است که با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حجم تقاضا برای دلار نیما افزایش می یابد که در نهایت منجر به افزایش قیمت می شود. قیمت دلار به قدری بالاست که می توان میانگین ۵۰۰۰۰ تومان را برای سال ۱۴۰۳ فرض کرد.

متغیر بعدی که بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد، نرخ سود بدون ریسک است که در محدوده ۳۵ درصد قرار دارد که منجر به کاهش شدید بازارهای دارایی و کاهش ارزش بازار سهام شده است. اگر قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰ هزار تومان عبور کند، همه بازارهای دارایی رشد پیش‌رو و نسبت به ماهیت خود عقب می‌افتند و با توجه به اینکه به فصل تجمعات نزدیک می‌شویم، این نرخ سود عملاً دست نخورده می‌ماند. سود خوب، توزیع سود خوبی هم دارند که با رشد قیمت همراه است.

این کارشناس بازار در خصوص تاثیر انتخابات پیش رو بر بازار سرمایه گفت: انتخابات شورای اسلامی هیچ تاثیری بر بازار سرمایه ندارد و نمی توان در این باره تحلیل کرد. اگر داده های گذشته را نیز بررسی کنیم به همین نتیجه می رسیم اما؛ اگر نامزدی ترامپ برای حزب جمهوری خواه نهایی شود، باید هیجان مثبتی را در بازار ارز ایجاد کند.

وی در خصوص راهکارهایی که می تواند به خروج بازار از رکود کمک کند، گفت: برای خروج از رکود حاکم بر بازار سرمایه می توان با کاهش اختلاف قیمت دلار نیما و بازار آزاد، قیمت ها را کاهش داد. مالیات بر خرید و فروش سهام، انتشار اوراق بهادار در نتیجه، کاهش عوارض صادراتی، تعیین تکلیف وضعیت واگذاری خودرو و نمادهای سایپا، فروش خودرو در بورس کالا، تغییر در گزارش پالایشگاه ها، شفاف سازی نرخ پیش پرداخت به دلیل کاهش قیمت گاز در هاب های جهانی، تسریع افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها. نقل شده.

موارد دیگری مانند افزایش نسبت وام و افزایش حد نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های بازنشستگی را نیز می‌توان در نظر گرفت که شاید در حال حاضر تصمیم خوبی نباشد زیرا صندوق‌های بازنشستگی به دلیل افزایش نرخ سود در وضعیت مناسبی قرار ندارند. .

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا