اخبار اقتصاد ایران

کاهش محسوس روند شامخ کل اقتصاد در تیرماه | قطعی برق فعالیت بخش خصوصی را مختل کرد

رئیس اتاق ایران با اشاره به مشکلات فعالیت های اقتصادی ناشی از قطعی برق گفت: انتظار بخش خصوصی از دولت جدید متعهد به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به ویژه ماده ۲۵ آن است. بر جبران چنین خساراتی تاکید می کند.

افق میهن، رئیس اتاق ایران با اشاره به آغاز به کار دولت چهاردهم و ابراز امیدواری برای موفقیت این دولت گفت: اقتصاد با مشکلات عدیده ای مواجه است و از دولت جدید انتظار معجزه نداریم. . اما امیدواریم دولت برای اصلاح مشکلات گام بردارد و بخش خصوصی نیز باید در این راستا گام بردارد.

صمد حسن زاده در پانزدهمین جلسه دهمین اجلاس اتاق ایران، نارضایتی و کمبود منابع مالی را از مشکلات عمده اقتصاد برشمرد و از دولت جدید خواست قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و به ویژه را اجرا کند. ماده ۲۵ آن که خسارات ناشی از حوادثی مانند قطع برق را جبران می کند. بر متعهد ماندن تاکید می کند.

متن سخنان رئیس اتاق ایران به شرح زیر است:

با سلام و احترام و خیر مقدم خدمت اعضای محترم اتاق نمایندگان ایران.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس جوانان، زنان و مردان ایرانی شرکت کردند و با کسب ۱۲ مدال رنگارنگ پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند و این افتخاری برای ملت ایران بود. اتاق ایران از این جوانان قدردانی می کند و برای آنها آرزوی موفقیت دارد.

در آستانه شروع کار دولت چهاردهم هستیم. برای رئیس جمهور و کابینه دولت معرفی شده آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم مجلس با اعمال حساسیت ویژه در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وظیفه سنگین خود را به خوبی انجام دهد و بهترین ها با تکیه بر صندلی این وزارتخانه مسئولیت سنگین رئیس جمهور را در عرصه های اقتصادی، سیاسی و… زمینه های اجتماعی و فرهنگی

امیدواریم ترکیب هیات دولت به گونه ای باشد که پزشک به اهداف خود که توجه به جایگاه بخش خصوصی است، برسد. امروز اقتصاد در زمینه نارضایتی و کمبود منابع مالی با مشکلات عدیده ای مواجه است و البته در این شرایط از دولت چهاردهم انتظار معجزه نداریم اما امیدواریم دولت برای اصلاح مشکلات گام بردارد. . البته بخش خصوصی نیز باید در این راستا گام بردارد و برای رفع مشکلات آنها تلاش کند.

مثلاً باید بهره وری واحدهای اقتصادی خود را افزایش دهیم، اما متاسفانه برخی به جای افزایش بهره وری واحد اقتصادی، امکانات و ماشین آلات را افزایش می دهند. اما در شرایط عدم تعادل قدرت این کار درستی نیست. البته صنایع باید نوسازی شوند، اگر صنایع خود را با تکنولوژی دنیا منطبق نکنیم، واحدهای ما از بین می روند و نمی توانیم کار رقابتی انجام دهیم.

شرایط سختی برای کشور وجود دارد و باید برای حل مشکلات اقتصادی کشور با دولت همکاری کنیم. شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و همه واحدهای تولیدی با مشکل مواجه هستند. از دولت می خواهیم با همکاری بخش خصوصی این مشکلات را در کوتاه ترین زمان حل کنند تا مشکلات اقتصادی در یک زمان مشخص حل شود.

کابینه اقتصادی دولت چهاردهم کار سختی پیش رو دارد و انتظار می رود با روی کار آمدن وزرای اقتصاد، صلح، نیرو و جهاد کشاورزی، راه حل مشکلات اساسی و مکرر فعالان اقتصادی را قرار دهند. در دستور کار خود در زمینه های مرتبط با دولت است.

به گزارش شامخ تیرماه، وضعیت اقتصادی فعالان بخش خصوصی همچنان مناسب نیست. روند خوش بینانه کل اقتصاد در ماه جولای به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و وضعیت فعالیت های تجاری در کل اقتصاد همچنان به تضعیف خود ادامه می دهد.

در بخش صنعت وضعیت به مراتب بدتر بوده به طوری که در ۳۶ ماه گذشته تعداد شماخ صنعت به کمترین میزان خود رسیده است. نکته نگران کننده این است که در تیرماه هر ۱۲ حوزه فعالیت در بخش صنعت با کاهش شاخص کل مواجه شده اند.

قطعی برق یک یا دو روز در هفته برای اکثر شرکت های بخش خصوصی و به خصوص بخش صنعتی در تیرماه باعث شد که فعالیت بخش خصوصی مختل شود و با تعطیلی شرکت، تولید با کاهش مواجه شود و سپس کاهش یابد. زنجیره تولید محصول مختل خواهد شد

انتظار بخش خصوصی از دولت جدید متعهد به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به ویژه ماده ۲۵ آن است که بر اساس این ماده «در زمان کمبود برق، گاز یا خدمات مخابراتی، صنعتی و کشاورزی واحدهای تولیدی نباید در اولویت قطع برق یا گاز یا خدمات مخابراتی قرار داشته باشند و هر گاه دولت به شرکت های تامین برق یا گاز یا مخابرات دستور دهد برق یا گاز یا مخابرات واحدهای تولیدی متعلق به شرکت های خصوصی را به طور موقت قطع کنند. کمبودهای موقت موظف است خسارات وارده به این شرکتها را با توجه به تصمیم فوق جبران و اعلام نماید.

متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است و صنایع کشور به شدت تحت تاثیر سوء مدیریت ناشی از کمبود انرژی قرار گرفته و خسارات زیادی را متحمل شده است.

آخرین نکته ای که باید به آن اشاره کنم صحت نظر دولت محترم در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی است. با توجه به اینکه در سال های اخیر به دلیل ابلاغ دستورالعمل ها و مصوبات مختلف ارزی بارها فعالان اقتصادی دچار سردرگمی شده اند، انتظار می رود سکان نهاد پولی به فردی با درک نگرانی ها واگذار شود. تولید و صادرات است و بخش خصوصی را در تصمیم گیری خود مشارکت خواهد داد. به جای اینکه بدون مشورت با بخش خصوصی مقررات و دستورالعملی صادر شود و پیامدهای منفی آن متوجه فعالان اقتصادی خواهد بود.

اتاق ایران در آینده سعی خواهد کرد با دعوت از وزرا و روسای نهادهای مسئول، دغدغه های بخش خصوصی را به گوش مسئولان برساند و دیدگاه های دولت و بخش خصوصی بیش از گذشته به هم نزدیک شود. گذشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا