بانک و بیمه

کاهش نرخ ارز بدون ارز پاشی| سرمایه گذاران دلار، فریب خوردند| بازگشت سکه به کانال ۳۰ میلیون

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از افزایش هیجانی نرخ ارز و رشد غیرمنطقی آن در بازار در هفته‌های اخیر، ناشی از جو روانی و متاثر از اخبار تحولات منطقه‌ای، مشکلات سیاسی و بین‌المللی، قیمت این کالا از سال ۲۰۱۸ تاکنون روند نزولی داشته است. ابتدای این هفته و بسیاری از کسانی که در روزهای اخیر برای کسب سود وارد بازار ارز شده بودند و اقدام به خرید این محصول کرده بودند، اکنون متضرر شده اند. البته با توجه به افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر، کارشناسان هشدارهای لازم را به مردم و سرمایه گذاران داده اند که وارد این بازار پرمخاطره نشوند، اما برخی از آنها از روی ناآگاهی یا بی توجهی به توصیه ها وجوه خود را به ارز تبدیل کرده اند. کارشناسان اقتصادی حتی با قیمت پایین هم خرید نکرد.

پس از مدت ها آرامش، بازار ارز با نوسانات قیمتی مواجه شد و نرخ ها در این بازار تغییر کرد. برخی کارشناسان علت رشد نرخ ارز در دو هفته اخیر را ناشی از سیگنال های فضای روانی شکل گرفته در اقتصاد از جمله عدم تعادل بودجه عنوان کردند. با انتشار آمارهای امیدوارکننده اقتصادی از جمله کاهش شدید پایه پولی و نقدینگی، اجرای سیاست های پولی و همچنین کاهش تنش ها در بازار ارز، التهاب بازار ارز فروکش کرد، به طوری که حتی اکنون نرخ دلار آزاد در کانال ۵۴ تومان قرار دارد.

در شرایطی که قیمت دلار به کانال ۶۰ هزار تومان رسید، بانک مرکزی دست به کار شد و به منظور کنترل قیمت ارز، ساماندهی بازار پول و توجه به رونق بخش تولیدی اقدام به انتشار کرد. گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰ درصد به سیستم بانکی. اقدامی را اعلام کرد که منجر به برگشت قیمت ارز شد

بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز به موقع وارد عمل شد

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، با افزایش نرخ ارز در بازار در هفته های اخیر، سودجویان پس از مدت ها غیبت به بازار بازگشتند و توانستند با اخاذی قیمت، سود خوبی از معاملات ساعتی این بازار آشفته به دست آورند. در این بین و در شرایطی که قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان رسیده بود، بانک مرکزی با صدور گواهی سپرده در بازار ارز، کنترل نرخ ارز، ساماندهی بازار پول و توجه به رونق بخش تولیدی را آغاز کرد. نرخ ۳۰ درصد به سیستم بانکی ابلاغ شد. با اجازه شبکه بانکی به صدور گواهی سپرده ویژه به ارزش ۲۸۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود مناسب، می توان نقدینگی را از بازار جذب و به سیستم بانکی هدایت کرد.

این سیاست که بازاری موازی و جذاب را برای سرمایه گذاران به عنوان یکی از ابزارهای سریع سودآور در شرایط افزایش نرخ ارز ایجاد کرد، مسیر سرمایه گذاران را از بازار ارز به بانک ها تغییر داد که اکنون از ۱۱ رسیده است. بهمن بانک ها به مدت یک هفته گواهی سپرده ویژه را با نرخ سود مناسب ارائه می کنند. کارشناسان معتقدند؛ چنین رویکردی یعنی هدایت وجوه به سپرده های بانکی با نرخ سود معقول ۳۰ درصدی علاوه بر تامین نقدینگی از بازار، می تواند تاثیر مثبت زیادی در کنترل تورم و بی نظمی در بازار ارز نیز داشته باشد.

در هفته های اخیر علاوه بر تحولات منطقه ای، عناصر بازارساز در این حوزه نیز موجب افزایش رشد نرخ ارز شده است. معلوم شد که افزایش نرخ ارز در حوزه پولی مبنایی ندارد

تأثیر عناصر بازارساز بر رشد هیجانی نرخ ارز

سید حسین رضوی پور، اقتصاددان و پژوهشگر اقتصاد ایران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص علت افزایش و سپس کاهش قیمت ارز در بازار طی دو هفته اخیر، گفت: افزایش اخیر نرخ ارز حتی در بازارهای رسمی مانند مرکز ارز و سایر بازارها نیز رخ داده است. در بازارهای رسمی شاهد کاهش قیمت این کالا بودیم. ایجاد فضای روانی و التهاب بازار به دلیل بروز برخی مشکلات سیاسی و بین المللی به ویژه افزایش تنش های منطقه ای باعث شد تا نرخ ارز در بازار آزاد به صورت هیجانی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در هفته های اخیر علاوه بر تحولات منطقه ای، عناصر بازارساز در کشور نیز افزایش رشد نرخ ارز را تضمین کرده اند. ماهی از آب آشفته خارج شد، در حالی که افزایش نرخ ارز او هیچ مبنای و ریشه ای در این زمینه نداشت و یا تحت تاثیر مشکلات اقتصادی قرار نگرفت. وی با اجرای سیاست های اساسی بدون ریختن ارز به بازار از رشد غیرمنطقی این کالا جلوگیری کرد.

مداخله به موقع بانک مرکزی با صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود مناسب به عنوان بازار جایگزین برای سرمایه گذاران به دنبال سود در بازار بدون ریسک، بسیاری از مردم را ترغیب کرد تا با خرید از بازار ارز به بازار پول روی آورند. گواهی سپرده

ایجاد بازار جایگزین برای جذب نقدینگی از بازار

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرد: مداخله به موقع بانک مرکزی در صدور گواهی سپرده ویژه با نرخ سود مناسب به عنوان بازار جایگزین برای سرمایه گذاران به دنبال سود در بازار بدون ریسک باعث مهاجرت بسیاری از مردم از بازار ارز شده است. بازار از طریق خرید گواهینامه سپرده ویژه اقدامی که منجر به تبدیل نقدینگی جابجا شده در بازار به اوراق با سود جذاب می شود و از آنجایی که سود حاصل از خرید این گونه اوراق به حساب می آید، این رویکرد علاوه بر جمع آوری نقدینگی از بازار و کاهش التهابات ارزی بازار از رشد قیمت دلار جلوگیری می کند. او را پوشانده بود.

به گفته رضوی پور، کاهش نرخ ارز ناشی از سیاست صحیح بانک مرکزی در کنترل بازار است چرا که این بانک در زمان عرضه ارز به بازار، اقداماتی برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا انجام نداده است. و با ایجاد بازار جدید، نقدینگی وارد بازار می شود. سیستم بانکی سیاست موفقی را اجرا کرد که رشد نرخ ارز در بازار طلا و ارز را متوقف کرد و قیمت این کالاها را کاهش داد.

با برگشت نرخ ارز در بازار و نزدیک شدن قیمت دلار به نرخ های قبلی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شد. ۹۰۰ هزار تومان.

بازگشت سکه به کانال ۳۰ میلیون تومان است

بر اساس این گزارش، با توجه به برگشت نرخ ارز در بازار و همگرایی قیمت دلار به نرخ های قبلی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار آزاد ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان است. قیمت سکه جدید در طرح جدید ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

امروز هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان ارزش گذاری شده است. علاوه بر این، قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۰۲۳ دلار است. در معاملات امروز مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ حواله دلاری ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان معامله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا