اقتصاد جهان

کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا برای اولین بار از سال 2019

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی اروپا برای اولین بار در پنج سال گذشته با اذعان به اینکه مبارزه با تورم در منطقه یورو هنوز به پایان نرسیده است، نرخ بهره را کاهش داد.

کاهش نرخ بهره بانک به میزان یک چهارم درصد در روز پنجشنبه باعث خواهد شد که نرخ بهره کلیدی در ۲۰ کشوری که از یورو استفاده می کنند از اوج ۴ درصدی خود به ۳.۷۵ درصد کاهش یابد.

البته رگولاتور بانکی اتحادیه اروپا اشاره ای به کاهش مجدد نرخ بهره در ماه جولای نکرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در هفته گذشته، تورم در منطقه یورو در ماه مه بیش از حد انتظار شتاب گرفت و از ۲.۴ درصد در ماه قبل به ۲.۶ درصد رسید. با افزایش سریع دستمزدها، تورم اصلی، که قیمت های بی ثبات مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی گیرد، شتاب گرفت.

این ارقام بانک مرکزی اروپا را بر آن داشت تا پیش بینی تورم خود را برای سال جاری از ۲.۳ درصد در ماه مارس به ۲.۵ درصد افزایش دهد.

این بانک روز پنجشنبه اعلام کرد که نرخ بهره را تا زمانی که لازم باشد برای بازگرداندن تورم به هدف ۲ درصدی خود حفظ خواهد کرد.

بانک مرکزی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد، علیرغم پیشرفت در سه ماهه گذشته، فشارهای قیمت داخلی همچنان قوی است زیرا رشد دستمزدها افزایش می یابد و انتظار می رود تورم در سال آینده بالاتر از هدف باقی بماند.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا به خبرنگاران گفت که رگولاتور به «رویکرد مبتنی بر داده برای هر جلسه» ادامه خواهد داد.

لاگارد گفت: «ما به یک مسیر نرخ بهره از پیش تعیین شده متعهد نیستیم.

تصمیم بانک مرکزی اروپا به دنبال کاهش نرخ مشابه توسط بانک کانادا در هفته جاری صورت گرفت. تنظیم کننده ها در سوئد و سوئیس نیز کاهش نرخ بهره را در سال جاری اعلام کرده اند.

از سوی دیگر، انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا در نشست هفته آینده نرخ بهره را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد نگه دارد که با توجه به فشارهای تورمی، بالاترین نرخ بهره در ۲۳ سال اخیر محسوب می شود.

همچنین انتظار نمی رود بانک انگلستان نرخ بهره بانکی خود را در نشست ۲۰ ژوئن از بالاترین سطح خود در ۱۶ سال گذشته یعنی ۵.۲۵ درصد کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا