بانک و بیمه

کاهش نرخ تورمی که در سفره مردم دیده نمی شود! |بی اعتمادی جامعه به اعلام برخی آمارهای واقعی!؟

بازار؛ گروه بانک و بیمه: جدیدترین گزارش شاخص نرخ تورم توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. این گزارش حاکی از روند نزولی نرخ این شاخص است چرا که در متن آخرین گزارش آمده است که نرخ تورم سالانه در ماه گذشته به ۳۰ درصد و همچنین تورم نقطه ای به ۳۰.۹ درصد کاهش یافته است. اعلام گزارشی امیدوارکننده اما بسیاری معتقدند؛ اگر نرخ تورم کاهش پیدا کند، حداقل باید تاثیر آن در زندگی مردم احساس شود وگرنه هیچ اعداد و محاسباتی روی کاغذ و محاسباتی برای تعیین نرخ تورم یا سایر شاخص های اقتصادی وجود نخواهد داشت که البته واقعی، صحیح و در اصل تغییر معیشت و ایجاد ثروت نسبی در جامعه نیز منجر به کاهش قیمت نمی‌شود، حتی اگر نزدیک به صفر اعلام شود بی‌معنی بوده و تنها موجب بی‌اعتمادی مردم به دولت یا مقامات آماری می‌شود.

اگرچه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، اما کاهش این شاخص باعث کندی رشد قیمت در بازار می شود، انتظار می رود نتایج سیاست ها و برنامه ریزی ها حداقل این باشد که آرام آرام به رونق نسبی در جامعه منجر شود.

وقتی مسئولان و مراجع آماری از کاهش نرخ تورم صحبت می کنند و یا آماری از کاهش نرخ تورم در رسانه ها منتشر می شود، بسیاری از مردم چنین آمار و ارقامی را نمی پذیرند زیرا هر روز شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستند و … تحت فشار مضاعف اقتصادی قرار دارند و دنیای مالی در تلاش است تا هزینه های زندگی را افزایش دهد

افزایش قیمت ها و هزینه های زندگی با کاهش نرخ تورم!

تورم اعلام شده کاهش یافته اما قیمت ها در بازار سر به فلک کشیده و هر روز با روند افزایشی در حال تغییر هستند. اجاره خانه دو برابر شده، گوشت کیلویی ۶۰۰ هزار تومان و کرایه حمل و نقل عمومی به طور رسمی ۴۵ درصد افزایش یافته است، از سوی دیگر حقوق کارمندان در طول سال ۲۰ درصد افزایش یافته است. این موارد نمونه ای از افزایش قیمت ها در بازار است، هزینه زندگی مردم در حال حاضر به قدری بالا است که فقر مطلق طبقه متوسط ​​جامعه را تهدید می کند و فقر نسبی نیز بیش از دو سوم جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

در چنین شرایطی که مسئولان و مراجع آماری از کاهش نرخ تورم در کشور صحبت می کنند و یا آماری از شاخص های اقتصادی به ویژه کاهش نرخ تورم در رسانه ها منتشر می شود، بسیاری از مردم چنین آمار و ارقامی را نمی پذیرند. ، زیرا هر روز شاهد افزایش قیمت ها هستند و در مقابل فشارهای دوگانه اقتصادی و مالی سعی در افزایش هزینه های زندگی دارند. برخی کارشناسان می گویند؛ برای محاسبه نرخ تورم معمولاً از شاخص ها و فرمول های استخراج شده در حین اندازه گیری ها استفاده می شود. اما این نرخ حاصل میانگین قیمت کالاهایی است که برای تعیین نرخ تورم استفاده می شود، بنابراین در محاسبات آماری تمامی کالاهای اساسی، ضروری و مورد نیاز روزانه مردم و یا کالاهای مورد نیاز مردم مشخص نیست. زیاد کاری ندارند و قیمت های آن تا حدودی در بازار ثابت است.

اثبات شماره گذاری در مقایسه با تعیین نرخ شاخص های اقتصادی دشوار است. البته روش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای محاسبه شاخص‌ها از نظر فنی و حرفه‌ای قابل نقد است، مثلاً هنگام محاسبه نرخ شاخص‌ها از فرمولی که برای تعیین نرخ‌های کاهش‌یافته استفاده می‌شود.

آماری که به درستی محاسبه می شود و آنچنان خروجی مثبتی برای مردم ندارد

کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: بدون شک مرکز آمار ایران با تعیین نرخ تورم یا سایر شاخص های اقتصادی به گونه ای که موجب اقبال دولت می شود، اعتبار و اعتبار خود را خدشه دار نمی کند. به همین دلیل همیشه در مظان اتهام است، بنابراین اثبات شماره گذاری در مقایسه با تعیین نرخ شاخص های اقتصادی دشوار است. البته روش ها و روش های محاسبه شاخص ها از نظر فنی و تخصصی قابل نقد است، به عنوان مثال در محاسبه نرخ های شاخص از فرمولی برای استخراج نرخ های نزولی استفاده می شود.

وی به وجود چندین مرجع آماری در تعیین شاخص های اقتصادی در کشور اشاره کرد و تصریح کرد: در خصوص وجود مرکز آمار ایران به عنوان مهم ترین مرجع علاوه بر آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی و بعضاً توسط بانک مرکزی، اختلاف نظرهای تاریخی وجود دارد. مرکز تحقیقات به عنوان مثال بانک مرکزی معتقد است که به عنوان متخصص در صدور شاخص ها عمل می کند، از سوی دیگر مرکز آمار رسمی ترین مرجع منتشر کننده آمار است. اما در بحث چگونگی رسیدن نرخ تورم به مقادیر پایین یا افزایش آن، تصمیم گیری می شود که آیا بانک مرکزی این موضوع را تایید می کند یا خیر. اما از آنجایی که این بانک اجازه انتشار علنی آمار را ندارد، تردیدهایی در این زمینه ایجاد می شود.

نرخ تورم میانگین قیمت چند کالای مصرفی از سبد خانوار است که بیش از ۲۰۰ قلم کالا را شامل می شود. فقط برخی از اقلام را در نظر می گیرد و میانگین قیمت را می دهد، در حالی که در خارج از کشور همه کالاها و خدمات و همچنین محاسبه هزینه زندگی نرخ تورم در نظر گرفته می شود.

چندین اداره آمار در کشور وجود دارد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بهتر است بانک مرکزی پس از اعلام مرکز آمار آمار را اعلام یا تایید کند، زیرا ممکن است بانک مرکزی شاخص های دیگری را در محاسبات لحاظ کند، بنابراین چون این ۲ مرجع برای آمار محاسبات از خزانه خرج می کنند و اندازه گیری شاخص های قیمت کار تخصصی و پرهزینه ای است. در این بین یک مرجع رسمی باید شاخص ها را اعلام کند. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی پس از انتشار شاخص ها آمار را تایید کند، اعتماد بیشتری در بین مردم ایجاد می شود.

نادری در ادامه با اشاره به بحث نحوه سنجش شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ تورم در ادارات آماری، توضیح داد: تعیین نرخ تورم یا سایر شاخص‌های اقتصادی از نظر اندازه‌گیری و محاسباتی که انجام می‌دهند درست است، اما مشخص نیست. اکنون چگونه این اتفاق می افتد زیرا در محاسبه نرخ تورم، میانگین قیمت چند کالای مصرفی از سبد خانوار که بیش از ۲۰۰ قلم کالا را شامل می شود، در نظر گرفته می شود و میانگین قیمت درج و اعلام می شود. در حالی که کشورهای خارجی هنگام محاسبه آمار تورم، تمام کالاها و خدمات در نظر گرفته می شود و همچنین هزینه زندگی در نظر گرفته می شود.

اگر مردم در شرایطی که مخارجشان به شدت افزایش یافته و افزایش روزانه قیمت ها را احساس کنند، کاهش نرخ تورم را اعلام کنند، دولت تا حدی اعتماد عمومی را به مراجع آماری که از کاهش نرخ تورم در سال جاری خبر می دهند سلب می کند. استخراج کنندگان آمار .

با انتشار آمارهای دقیق و واقعی به جای میانگین، اعتماد مردم را جلب کنید

وی افزود: به همین دلیل وقتی مردم در شرایطی از کاهش نرخ تورم خبر می دهند که مخارج آنها به شدت افزایش یافته و افزایش روزانه قیمت ها را احساس می کنند، اعتماد مردم به مسئولان آماری در اعلام کاهش نرخ تورم بیشتر می شود. تا حدی توسط دولت کاهش یافته و از برکناری آمارگیران خودداری می شود. محاسبات آماری مذکور با استفاده از فرمول های خاص نیز صحیح تلقی می شود. به هر حال دولت باید مطالعه و نظرسنجی و نظرسنجی از مردم بازار داشته باشد و با اقتصاددانان و فعالان اقتصادی بحث و تبادل نظر کند تا مشخص شود مشکل از کجاست که هزینه مردم بالاست اما نرخ تورم رو به کاهش اعلام می شود. اقدامی که بی شک مردم را از گرانی و افزایش هزینه های زندگی صحبت خواهد کرد و این در حالی است که آمارها حکایت از کاهش نرخ تورم دارد.

بر اساس این گزارش، به گفته کارشناسان؛ اعلام کاهش نرخ تورم تا آنجا که برای مردم و فعالان اقتصادی توجیهی داشته باشد مورد قبول مردم و فعالان اقتصادی است چرا که هم مردم و هم فعالان عرصه اقتصاد و بنگاه های اقتصادی به خوبی می دانند که این امر مستلزم افزایش هزینه ها و افزایش هزینه ها است. البته قیمت ها روز به روز در حال افزایش است. کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست، بلکه کاهش این نرخ از شدت رشد قیمت ها می کاهد در حالی که مردم هر روز افزایش قیمت ها را تجربه می کنند و می توانند حقوق یا درآمد خود را به خوبی مدیریت کنند که هزینه آنها چقدر است. میزان زندگی در مقایسه با این ماه نسبت به ماه گذشته یا سال گذشته افزایش یا کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا