بانک و بیمه

کاهش نرخ رشد نقدینگی ادامه خواهد داشت

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در برنامه پیگیری شبکه خبر گفت: نرخ رشد نقدینگی روند نزولی را ادامه داد و به ۲۵.۲ درصد رسید که نشان از اعمال صحیح سیاست ها و ابزارهای کنترلی دولت دارد.

به گفته وی، همزمان با رشد ۲۵.۲ درصدی نقدینگی شاهد کاهش ۶.۵ واحد درصدی نرخ رشد پایه پولی و افزایش ۵.۲ درصدی سطح خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی بودیم.

وی گفت: در سال‌های اخیر شاهد روند افسارگسیخته نقدینگی بوده‌ایم و دولت با تمرکز جدی بر کنترل نقدینگی و اتخاذ تدابیری مانند رشد ترازنامه بانکی و تنظیم مقررات توانسته این رشد نقدینگی را به ۲۵ درصد برساند. روابط مالی دولت و بانک‌ها.»

شیرجیان تصریح کرد: همزمان با کنترل رشد نقدینگی، تورم مصرف کننده نسبت به سال قبل به ۱۷.۵ درصد رسید.

معاون اقتصادی بانک مرکزی: در حال حاضر ۹۰ درصد املاک کشور از طریق شبکه بانکی تامین می شود و ۸۲ درصد شبکه بانکی بر تامین مالی بنگاه های تجاری متمرکز است و ۲۴ درصد نیز برای تامین مالی خرد برای پرداخت کارخانه ها صادر می شود. به ۳۰۰ میلیون تومان که هدف اصلی در نظر گرفتن بخش بنگاه های تجاری این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد دوازده ماهه نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ طی یک روند نزولی به ۲۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که برای اولین بار از خرداد ۱۳۹۷ (پس از ۵۵ ماه) به این مقدار رسید.

وی یادآور شد: نرخ رشد دوازده ماهه پایه پولی در پایان است دی ماه ۱۴۰۲ با ۶.۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۸.۲ درصد دی ماه ۱۴۰۱) به ۳۱.۷ درصد کاهش یافت. همچنین خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در دی ۱۴.۲ نسبت به ماه قبل ۵.۲ درصد رشد را ثبت کرد.

شیرجیان افزود: مهار رشد نقدینگی با اقداماتی مانند تعدیل پولی کشور، کنترل نقدینگی در زنجیره تولید و ارائه گواهی برای بخش‌های خاص ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا