بانک و بیمه

کاهش نرخ رشد پول به ۱۲.۸درصد| بهبود شاخص‌های اقتصادی ادامه دارد

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا فرزین در جلسه هیات اجرایی دولت با بیان اینکه در دولت مردمی تمامی متغیرهای پولی موثر بر تورم پس از سال ها کاهش یافته است، گفت: نرخ رشد نقدینگی که در ۲۵ سال گذشته به طور میانگین ۲۸.۲ بوده است. سال و در حالی که ۲۸.۲ در ۶۲ سال گذشته ۲۵.۷ بود، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافت که نشان دهنده رقمی با اثرات مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم است.

جلسه شورای دولت صبح امروز به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. محمد مخبر در این دیدار ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه به ویژه حمله به شهرک آوارگان در رفح را که شهید امیرعبداللهیان با همین غیرت و تعهد دنبال خواهد کرد، به شدت محکوم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه با اشاره به برگزاری موفق همایش پولی و بانکی در هفته گذشته و حضور تقریباً تمامی کارشناسان پولی و بانکی کشور در این همایش اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز و نرخ بهره کوتاه مدت و رشد نقدینگی در بلندمدت بر نرخ تورم تاثیر می گذارد. در دولت مردمی، همه متغیرهای پولی که بر تورم تأثیر می‌گذارند پس از سال‌ها کاهش یافتند. فرزین افزود: بر این اساس نرخ رشد نقدینگی کشور که در ۲۵ سال گذشته به طور متوسط ​​۲۸.۲ درصد و در ۶۲ سال گذشته ۲۵.۷ درصد بوده است، در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد کاهش یافته است که این یک معیار برای مدت طولانی است. تاثیر مثبت بلندمدت بر اقتصاد و نرخ تورم. همچنین نرخ رشد پول در اسفند ۱۴۰۲ به ۱۵.۳ درصد کاهش یافت که تأثیر بسزایی در کاهش انتظارات تورمی دارد و این مقدار در سال ۱۳ اردیبهشت به ۱۲.۸ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین به نرخ تورم تولیدکننده ۱۰۷ درصد در ابتدای دولت سیزدهم و ۵۰ درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و کاهش این رقم را به ۲۳.۲ درصد فعلی به عنوان شاخص مهم پیش بینی اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا