بانک و بیمه

کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به یک شرط| نهضت مسکن ملی نیازمند خط اعتباری بانک مرکزی

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: در پی مصوبه شورای عالی مسکن که سقف وام مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اکنون متقاضیان نهضت ملی مسکن انتظار دارند نرخ سود این تسهیلات به زیر ۱۸ درصد برسد.

مدیرعامل بانک مسکن هرگونه کاهش نرخ سود وام را مستلزم تایید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می داند، اما معتقد است در صورت افزایش سقف سرمایه بانک می توان دامنه اعطای تسهیلات را افزایش داد.

اگرچه در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است که سرمایه بانک مسکن به ۱۰۰ همت افزایش یابد، اما آیا چنین اقدامی انجام می‌شود، آیا بانک مسکن حاضر است تسهیلات مسکن ملی را روان‌تر از گذشته پرداخت کند یا خیر. باید مورد بررسی قرار گیرد، نارضایتی خود را از این افزایش سرمایه بهبود بخشید.

با توجه به اینکه بانک ها بار پرداخت هزینه های مسکن را به دوش نمی کشند، به نظر می رسد دولت باید برای جلوگیری از تقلب بانک ها چاره ای اساسی بیندیشد.

مصوبه شورای عالی مسکن مبنی بر افزایش سقف وام ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان، تکمیل پروژه ها را پیش بینی کرده است.

هادی عباسی اصل، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا شورای عالی مسکن به جای افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن ملی را از ۱۸ درصد فعلی کاهش نداد. سقف وام ملی مسکن ؟ بازپرداخت اقساط از هم اکنون برای متقاضیان سخت است، وی گفت: مصوبه شورای عالی مسکن برای افزایش سقف ملی وام مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان با هدف تکمیل پروژه ها است. بنابراین کاهش نرخ سود وام مسکن ملی در مرحله بعدی یعنی پس از افزایش سقف ملی وام مسکن اتفاق خواهد افتاد.

راهکارهایی برای کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن وجود دارد. یکی از آنها افزایش ۱۰۰ سجاف سرمایه بانک مسکن است

معاون مسکن و کار وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا متقاضیان می توانند به کاهش نرخ سود وام نهضت ملی مسکن امیدوار باشند؟ وی تاکید کرد: راهکارهایی برای کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن وجود دارد. یکی از آنها بحث افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۱۰۰ سجاف است که در بودجه ۱۴۰۳ برجسته شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح نهضت ملی مسکن با سرعت بالایی در حال اجراست و در حال حاضر پروژه هایی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند نیاز به منابع مالی قوی برای تکمیل دارند. به هر حال پروژه ها در حال تکمیل شدن است. بنابراین در درجه اول افزایش حجم و سقف تسهیلات مهمتر از کاهش نرخ سود است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۳، در صورت انجام افزایش سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن، می توان با هزینه کمتری این مبلغ را تامین کرد و نرخ سود را با سهولت بیشتری کنترل کرد.

در مورد کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن نیز باید تاکید کنم که این امر مستلزم خط اعتباری مانند ساخت مسکن است. مهر ما هستیم

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا شاید با افزایش سرمایه بانک مسکن نرخ سود کاهش پیدا نکند؟ وی تصریح کرد: در مورد کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن باید تاکید کنم که نیاز به خط اعتباری مانند ساخت مسکن دارد. مهر ما مثل ساخت و ساز مسکن هستیم مهر خط اعتباری به درستی صادر شد. در بحث نهضت مسکن ملی هم باید خط اعتباری پیش بینی شود.

وی ادامه داد: با خط اعتباری، هزینه تمام شده پول صفر درصد است و می توانیم بدون ایجاد بار مالی برای دولت، پروژه های ملی مسکن را با نرخ کمتری پرداخت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا