اقتصاد جهان

کاهش واردات نفت خام آسیا در نیمه اول سال جاری میلادی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، واردات نفت خام آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. انتظار می رفت آسیا به عنوان بزرگترین قاره مصرف کننده جهان، رشد تقاضای جهانی را رهبری کند.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقات نفتی LSEG، آسیا از ژانویه تا ژوئن امسال ۲۷.۱۶ میلیون بشکه در روز نفت خام وارد کرده است که حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از واردات ۲۷.۲۹ میلیون بشکه در روز در مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ است. نتیجه کاهش واردات چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است. به عنوان دومین واردکننده بزرگ نفت آسیا، واردات نفت هند نتوانست کاهش واردات چین را جبران کند.

کاهش واردات نفت آسیایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با پیش‌بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۴ توسط گروه‌های صنعتی بزرگ مانند آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک در تضاد است.

البته واردات تنها یکی از مولفه های تقاضای کلی است، اما عوامل دیگری مانند تولید نفت داخلی و تغییرات ذخایر نیز در این امر نقش دارند. اما در آسیا، با توجه به وابستگی منطقه به نفت وارداتی با نفتکش یا خط لوله از روسیه و آسیای مرکزی (در مورد چین)، واردات محرک اصلی تقاضا است.

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت خود در ماه ژوئن پیش بینی کرد که تقاضای نفت در چین در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان ۷۲۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. با این حال، آژانس بین المللی انرژی افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای را پیش بینی می کند.

داده های رسمی گمرک نشان می دهد که واردات نفت چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز بوده است که ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز کمتر از واردات ۱۱.۳۸ میلیون بشکه در روز در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ بوده است.

تولید داخلی چین در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۴ ۴.۲۸ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۸ درصد یا حدود ۱۴۰۰۰۰ بشکه در روز نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشت. به عبارت دیگر، افزایش تولید داخلی کمتر از نصف بود. کاهش واردات نفت خام

از سوی دیگر، واردات نفت هند در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۹۴ میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از واردات ۴.۸۵ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۲۳ است.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت خام در آسیا در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته ۱.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. چین ۷۲۰ هزار بشکه در روز از این افزایش تقاضا، هند ۲۳۰ هزار بشکه در روز و سایر کشورهای این قاره ۳۵۰ هزار بشکه در روز سهم دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت آسیا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که ۵۰۰ هزار بشکه در روز از چین و ۴۰۰ هزار بشکه در روز از سایر کشورها تامین خواهد شد.

انتهای پیام/۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا