اقتصاد جهان

کاهش پیش بینی رشد اقتصادی اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از شبکه خبری CNBC، بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره را یک چهارم کاهش داد و دومین کاهش نرخ سپرده در سال جاری را رقم زد.

این حرکت به طور گسترده مورد انتظار پس از یک دوره رشد اقتصادی کند در منطقه یورو و کاهش تورم است که به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا در ماه اوت بازگشت.

این بانک پیش بینی رشد سال ۲۰۲۴ خود را به ۰.۸ درصد کاهش داد که اندکی نسبت به پیش بینی قبلی ۰.۹ درصد کاهش یافت و این کاهش را به دلیل تقاضای ضعیف در منطقه طی چند ماه آینده نسبت داد.

برای بسیاری از فعالان بازار، سوال بزرگ این نبود که آیا بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را در ماه سپتامبر کاهش خواهد داد یا خیر، بلکه این بود که آیا اشاره ای به آنچه در آینده خواهد داشت ارائه خواهد کرد یا خیر.

شورای حاکم در بیانیه ای اعلام کرد که “به مسیر نرخ بهره خاصی متعهد نیست” اما بر لزوم اتخاذ رویکردی مبتنی بر داده ها برای هر جلسه تاکید کرد.

اقتصاددانان در مورد اینکه آیا سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا در نشست بعدی خود در ۱۷ اکتبر اقدامی برای توقف روند کاهشی اتخاذ خواهند کرد یا خیر اختلاف نظر دارند.

نشست بانک مرکزی اروپا چند روز قبل از آغاز انتظاری چرخه کاهش نرخ بهره فدرال رزرو برگزار شد.

خبرگزاری تاس نیز در گزارشی نوشت: شورای بانک مرکزی اروپا (ECB) بر اساس بیانیه ای که پس از نشست شورا منتشر شد، تصمیم به کاهش سه نرخ بهره کلیدی گرفته است.

نرخ بهره پایه از ۴.۲۵ درصد به ۳.۶۵ درصد در سال کاهش یافت، نرخ سپرده اکنون ۳.۵ درصد است و نرخ وام کوتاه مدت بانک مرکزی اروپا ۳.۹ درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا