بانک و بیمه

کاهش کسری بودجه باعث کمتر شدن ناترازی شبکه بانکی می‌شود

به گزارش ایران تحلیل جعفر مهدی زاده; مدیرکل امور اقتصادی بانک مرکزی در جلسه بررسی تاثیرات پولی بودجه ۱۴۰۳ که در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، توضیح داد: کسری بودجه یکی از بزرگترین عدم تعادل های موجود در اقتصاد طی سال های گذشته است. و حل آن مستلزم اصلاحات اقتصادی است.

وی افزود: شفافیت در بودجه یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود. لایحه بودجه را باید از منظر بودجه و منابع دولت بررسی کرد، زیرا یکی از عوامل اصلی کسری بودجه در این حوزه است. در دوره های اخیر برآورد منابع بودجه دولت نادرست بوده و منجر به کسری شده است. این کسری به بخش پولی و بانکی منتقل شده و در آن منعکس شده است.

مهدی زاده با بیان اینکه افزایش سهم مالیاتی و افزایش درآمد نفتی دولت از نقاط قوت بودجه سال آینده است، گفت: اولین سوال مربوط به بودجه برآورد دقیق منابع دولت است.همچنین هزینه ها نیز باید انجام شود. برآورد و تایید شد. نکته بعدی تامین کالاهای اساسی است. از سال گذشته نرخ عرضه کالاهای اساسی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و به نظر می رسد در بودجه سال آینده نیز ثابت بماند و همچنین پوشش درآمدهای ارزی که ممکن است اثرات پولی برای تامین کالاهای اساسی را به همراه داشته باشد. کالا .

وی افزود: نکته دیگر تسهیلات اعتباری است که دولت به شبکه بانکی اختصاص می دهد. هر چه میزان تسهیلات اعتباری بیشتر باشد، مشکل ناهماهنگی بانک ها بیشتر خواهد بود و باید بر اساس منابع و مصارف شبکه بانکی، تسهیلات اعتباری تعیین شود.

مدیرکل امور اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: افزایش قیمت ها به دلیل مالیات بر ارزش افزوده و نحوه تامین کسری بودجه کشور در سال جاری نیز بسیار مهم است و می تواند در شرایط اقتصادی سال آینده موثر باشد. سال آینده اجرایی شود.

وی در خصوص توانایی فروش اوراق گفت: اینکه چقدر بتوانیم برای تامین کسری بودجه اوراق بفروشیم، به ذخایر بانکی باز می گردد، نرخ سود در بازار سرمایه رو به افزایش است و کنترل ترازنامه بانک ها هزینه تمام شده را افزایش داده است. بانک ها و فروش اوراق قرضه از این حوزه مشمول محدودیت هایی است.

مهدی زاده تصریح کرد: بانک مرکزی در سال جاری حدود ۱۴۵ بار اقدام به رپو کرده است و به نظر می رسد دیگر ظرفیت ریپو در بانک ها وجود نداشته باشد و ظرفیت رپو در حال حاضر کم است. وضعیت ذخایر بانکی به ویژه برای خرید اوراق قرضه خوب نیست و سایر بخش ها از ذخایر بانکی برای خرید اوراق استفاده می کنند. بنابراین فروش اوراق با محدودیت هایی همراه است.

وی افزود: کسری بودجه دولت مبلغ کمی نیست و زمان زیادی تا پایان سال باقی نمانده است و نحوه تامین این کسری بر بودجه سال آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرکل امور اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده قیمت نفت تا حدودی بیش از حد برآورد شده است و از سوی دیگر میزان درآمد نفتی ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است در حالی که درآمد نفتی ۱۰۰% نه ۱۰۰% در نظر گرفته می شود و در بحث درآمدهای گمرکی با احتیاط بیشتری می توان به آن نگاه کرد، به نظر می رسد ما چیزی را بیش از حد برآورد کرده ایم. بنابراین منابع مالی باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد تا با کسری مالی و تاثیر پولی ناشی از آن مواجه نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا