بانک و بیمه

کاهش ۱۲ درصدی تورم نقطه به نقطه در تیرماه ۱۴۰۳

به گزارش افق میهن، محمدرضا فرزین امروز (چهارشنبه) در جلسه گزارش عملکرد اعضای دولت سیزدهم درباره متغیرهای پولی افزود: از سال ۱۳۹۶ با تشدید تحریم های جدید اقتصاد ایران دچار عوارض تورم شد. زنجیره، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ پول و افزایش نقدینگی؛ به عبارت دیگر، ما در چرخه تورم و افزایش نرخ ارز گیر کرده بودیم و این به طور مداوم منجر به تورم در سطح متغیرهای پولی، تورم CRP، تورم PPI و تورم تولیدکننده شد.

وی گفت: در حوزه سیاست پولی نقدینگی که بالای ۴۰ درصد بود به ۲۰ درصد رسیده و اکنون به ۲۵ درصد رسیده است.

فرزین گفت: پایه پولی که در کانال به بالای ۴۰ درصد رسیده بود به ۲۰ درصد رسید که باید به خاطر داشت که پایه پولی حاصل مطالبات بانک مرکزی از دولت، نظام بانکی و دارایی های ارزی است.

وی گفت: اگر پایه پولی حدود ۲۰ درصد کاهش یابد، به این معناست که توانسته‌ایم نظم پولی برقرار کنیم و این متغیر را در خود جای دهیم.

وی تصریح کرد: در برخی سال ها تا ۷۰ درصد رشد پولی داشته ایم که خوشبختانه امسال این رقم زیر ۲۰ درصد بوده و اکنون حدود ۲۰ درصد است. این بدان معناست که انتظارات تورمی بهبود یافته و تحت کنترل قرار گرفته و سیاست های کشور در این زمینه موفق بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: رواج یارانه ها، برنامه کالابرگ و فراگیر شدن مالی باعث کاهش ضریب جینی شده است.

وی تصریح کرد: آخرین آمار سرمایه گذاری در بخش صنعت؛ مجوزهای تاسیس صنعتی و مجوزهای بهره برداری و همچنین مجوزهای شعب صادر شده اطلاعاتی در مورد میزان سرمایه گذاری در آینده ارائه می دهد.

فرزین در خصوص پروانه‌های بهره‌برداری، یعنی چه تعداد از پروانه‌های صادر شده تاکنون به بهره‌برداری رسیده است، افزود: در مورد پروانه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های واقعی و بدون تورم ۱۹.۷ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، پروانه بهره برداری ۵۴.۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحلیل ضریب جینی مهم و یکی از اهداف عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: ضریب جینی عددی بین صفر تا یک است که هر چه به صفر نزدیکتر باشد توزیع عادلانه تر است. درآمد، ناعادلانه تر به یک نزدیک تر است. از نظر تاریخی ضریب جینی ما ایرانیان ۴۰ درصد است.

وی افزود: در دوره ای به ۴۲ و ۴۳ درصد رسید و در دوره ای با اقداماتی به ۳۹ و ۳۸ درصد کاهش یافت. در مناطق روستایی ضریب جینی بهتر از مناطق شهری است.

وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۲ ضریب جینی به ۳۶ درصد کاهش یافت.

فرزین تصریح کرد: رواج یارانه ها، طرح تامین کالا و شمول مالی در کشور باعث کاهش ضریب جینی شده است.

وی افزود: وام ازدواج و فرزندآوری سطح مشمولیت مالی را افزایش داده و همه خانوارها در شرایط مختلف به تسهیلات مالی دسترسی لازم پیدا کرده اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس ضریب جینی بانک مرکزی در سال های ۹۷ و ۹۹ بدترین ضریب جینی را داشتیم که ۴۲ درصد بود و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد بود ۳۶.۱ درصد.

رشد اقتصادی ایران بیشتر از کشورهای منطقه است

وی در خصوص نرخ رشد کشورهای منطقه افزود: طبق آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۳، نرخ رشد ایران پنج درصد است و طبق گزارش بانک مرکزی خودمان، نرخ رشد در سال ۱۴۰۲ حدودا بوده است. پنج درصد

وی با تاکید بر اینکه ایران بالاترین نرخ رشد را در بین کشورهای منطقه دارد، تصریح کرد: نرخ رشد عربستان و ترکیه منفی ۴.۵ درصد و بقیه کشورهای منطقه زیر ۴ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا