بانک و بیمه

کاهش ۲۳ درصدی رشد پایه پولی

بر اساس گزارش های بازار، حجم نقدینگی در حال حاضر است شهریور در سال ۱۴۰۳ به ارزش ۹۰۷۰۵۰۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ ۱۵.۱ درصد افزایش داشت. همچنین نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در شهریور ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال ۲۷.۸ درصد بوده است شهریور سال ۱۴۰۲ (۲۶.۹%) ۰.۹% افزایش نشان می دهد.

بررسی رشد ۱۲ ماهه نقدینگی در سال جاری نشان دهنده روند افزایشی این متغیر در ماه‌های سال جاری است خرداد، تیر و مرداد به این معنی که این متغیر در دوره مذکور به ترتیب ۲۵.۶، ۲۷.۷ و ۲۸.۴ درصد را به خود اختصاص داده است.

با این حال، در شهریور ماه رشد نقدینگی بار دیگر در روند نزولی قرار گرفته و به ۲۷.۸ درصد رسیده است. لازم به توضیح است تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق قرضه دولتی در ماه های اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل سهم بسزایی در افزایش رشد نقدینگی در این دوره داشته است.

در این زمینه پس از هماهنگی های لازم بین دولت و بانک مرکزی و همچنین اقدامات و برنامه های بانک مرکزی، پیش بینی می شود روند رشد نقدینگی در نیمه دوم سال اصلاح شود.

همچنین پایه پولی در شهریور در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۱۵۴۱۰۰۰ میلیارد ریال ثبت شد. بر این اساس، رشد پایه پولی ۱۲ ماهه به شرح زیر است: شهریور ۱۴۰۳ به ارزش ۱۸.۷ درصد رسید در مقایسه با همین مقدار در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷/۴۱ درصد) ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می دهد. همچنین پایه پولی در شهریور ماه ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال گذشته ۵.۷ درصد رشد را ثبت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا