بانک و بیمه

کاهش ۲۶ درصدی تورم در ۱۴۰۲| هدفگذاری کاهش تورم به کانال ۲۰ درصدی

به گزارش ایران تحلیل، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت وگویی فاش کرد: در برنامه هفتم تکالیف مشخصی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده است. البته توان و ظرفیت‌ها پیش‌بینی شد و اهداف برای متغیرهای کلان اقتصادی از جمله متغیرهای پولی در نظر گرفته شد.

وی افزود: در این برنامه مقرر شده است که بانک مرکزی موظف است تا پایان برنامه هفتم رشد نقدینگی را به ۱۳.۸ درصد و نرخ تورم را به ۹.۵ درصد برساند. بر اساس این برنامه، بانک مرکزی نیز موظف است سالانه ۲۰ درصد میزان عدم انطباق بانک ها را تا صفر شدن آن در پایان برنامه هفتم کاهش دهد. در برنامه هفتم توسعه نیز رشد اقتصادی ۸ درصد پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است که مقدمه مهمی برای رشد اقتصادی است.یعنی اگر بانک مرکزی امکانات لازم را فراهم کند. زیرساخت‌های رشد اقتصادی اگر کشوری بخواهد داده‌هایی ارائه کند، مهم‌ترین وظیفه‌اش پیش‌بینی اقتصاد است.

شیرجیان تاکید کرد: به گفته همه کارشناسان اقتصادی برای قابل پیش بینی شدن اقتصاد باید بتوانیم تورم را کنترل کنیم و نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی را مدیریت کنیم تا شرایط برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی شود و متعاقباً بتوانند آنچه را که در نهایت منجر به این رشد می شود برنامه ریزی کنند. منجر به ایجاد اقتصادی و ارزش بالاتر می شود.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی با هماهنگی و حمایت دولت محترم برنامه تثبیت اقتصادی را اتخاذ کرده است. سال گذشته اولین سال اجرای آن بود و امسال نیز این سیاست ادامه خواهد داشت. علاوه بر این سیاست، بانک مرکزی وظایف و اختیارات مقرر در برنامه هفتم توسعه و البته قانون بانک مرکزی را که در سال ۱۴۰۳ نشان دهنده اولین سال اجرای آن است، دنبال خواهد کرد.

شیرجیان گفت: سال گذشته بانک مرکزی رشد نقدینگی را ۲۵ درصد اعلام کرد. بحمدالله این هدف تا حد قابل توجهی محقق شده است و انشالله به زودی رئیس کل بانک مرکزی گزارش خود را تقدیم مردم خواهد کرد. این کنترل نقدینگی می تواند مقدمه ای جدی برای کنترل تورم باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: در حوزه تورم، روند نقطه به نقطه شاخص قیمت مصرف کننده که روند تغییرات تورم را نشان می دهد، خوشبختانه از ابتدای سال گذشته روند نزولی را به ثبت رساند و با توجه به بانک مرکزی، این شاخص ۲۶، ۵ درصد کاهش یافت. .

وی افزود: شاخص بهای تولیدکننده که نشان دهنده هزینه های تمام شده تولید است و بر شاخص قیمت مصرف کننده تاثیری با تاخیر دارد نیز روند نزولی شدیدی را ثبت کرد. بر اساس آمار بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ تورم تولیدکنندگان نقطه به نقطه از ۴۰.۷ درصد به ۲۴.۲ درصد کاهش یافت که ۱۶.۵ درصد کاهش یافت.

شیرجیان تصریح کرد: وقتی این عوامل را کنار هم می گذاریم به نظر می رسد شرایط برای فعالان اقتصادی تا حدودی قابل پیش بینی شده است. این بدان معناست که با سیاست ها و تدابیری توانسته ایم تلاطم متغیرهای کلان اقتصادی را متوقف کنیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: اما فراتر از آن یکی از مهمترین وظایف بانک مرکزی تامین مالی شرکت ها از طریق شبکه بانکی است. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد بار مالی کشور بر دوش شبکه بانکی است.

شيريجيان تصريح كرد: براي اينكه تامين مالي به بنگاه ها كمك كند تا به طور موثرتر و دقيق تر به بخش هاي مولد اقتصادي ضربه بزند، خوشبختانه در سال گذشته بانك مركزي ابزارهاي تامين مالي خوبي را توسعه داد كه البته در راستاي اقدامات آغاز شده در سال هاي گذشته بود. بود. بحث تامین مالی زنجیره ای و ابزارهای تامین مالی زنجیره ای شامل تامین مالی به روش اوراق پله ای، برات الکترونیکی، فاکتورینگ و ابزارهای تعهدی تامین مالی زنجیره ای در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته مصوبات خوبی در سطح شورای پول و اعتبار و در دولت داشتیم که انشاالله بتوانیم با این ابزارهای تامین مالی زنجیره ای زنجیره تولید را تامین کنیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: این اقدام مزایای بسیاری دارد و فشار کمتری به منابع بانک ها وارد می کند. بنابراین، نقدینگی درون زا که در این سال‌ها اتفاق افتاده و منجر به تشدید عدم تعادل بانک‌ها شده است، بسیار کمتر خواهد بود.» اصولاً تغییر مسیر منابع از بخش‌های تولیدی اقتصادی‌تر شده و زنجیره‌ای در یک بخش تأمین مالی می‌شود. روشی یکپارچه

شیرجیان همچنین گفت: ما در بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ با استفاده از ابزارهای تامین مالی مختلف از جمله سفته الکترونیکی و ابزار فاکتورینگ، دستیابی به رشد خوبی در تامین مالی بنگاه ها را در دستور کار قرار داده ایم.

وی همچنین فاش کرد که بیش از ۶۲ درصد از تامین مالی بانک ها برای سرمایه در گردش شرکت ها است.

شیرجیان تصریح کرد: به طور خلاصه بانک مرکزی با استفاده از تامین مالی زنجیره ای که شامل مجموعه ای از ابزارها است، مشکل تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه ها را دنبال می کند. شماره های او نیز ارائه شد. در حال تعامل با دولت هستیم تا در بسته برنامه جهش تولید که مد نظر دولت است، این جنبه از تامین مالی شرکت ها با استفاده از روش های تامین مالی زنجیره ای مورد توجه قرار گیرد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از اتفاقات خوب سال گذشته تامین مالی شرکت ها با استفاده از ابزار ویژه گواهی سپرده بود. گواهی سپرده، استخراج منابع و تخصیص آن منابع به پروژه های واجد شرایط.

وی تصریح کرد: این سیاست کمک قابل توجهی به تامین مالی پروژه های شرکت ها می کند و همچنین انحراف منابع از بخش های تولیدی اقتصاد را به حداقل می رساند. انشاالله امسال با جدیت این روش را ادامه خواهیم داد.

شیرجیان تصریح کرد: به طور خلاصه بانک مرکزی سیاست کنترل تورم و کنترل نقدینگی را در سال جاری ادامه خواهد داد. ما امسال رشد نقدینگی ۲۳ درصدی را هدف گذاری کرده ایم که البته بسته به نیازها و شرایط عمومی می تواند تا ۲ درصد نوسان داشته باشد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: همچنین هدف بانک مرکزی برای تورم انتخابی مصرف کننده در پایان سال جاری رسیدن به کانال ۲۰ درصدی است. علاوه بر این موارد، با استفاده از ابزارهای تامین مالی زنجیره ای و سایر روش ها نیز به طور جدی پیگیر تامین مالی شرکت ها هستیم.

به گفته این مقام بانک مرکزی، پرداخت تسهیلات بانکی در یازده ماهه سال گذشته ۲۸.۳ درصد افزایش یافته است.

شیرجیان در پایان اعلام کرد: بانک مرکزی به عوامل ایجاد تورم توجه جدی دارد و علاوه بر کنترل رشد نقدینگی، اصلاح نظام بانکی نیز در دستور کار قرار دارد. همانطور که می دانید سال گذشته سه موسسه اعتباری را ادغام کردیم. امسال برنامه اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار گرفته است. برنامه احیاء را به بانک های نتراز تحویل داده ایم و خدا را شکر در اجرای آن پیشرفت خوبی داشته اند و گزارش آن به موقع تقدیم مردم عزیز خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا