کاهش ۴۹ درصدی عرضه آپارتمان در پایتخت/ مقایسه بازار مسکن در طول یکسال :: افق میهن
با توجه به زمزمه ، بازار مسکن تهران در تهران شهریور ۱۳۹۴ تحت تأثیر متغیرهای سیاسی و اقتصادی ، هر دو طرف عرضه و تقاضا پس گرفته شده اند. بررسی فروش و اجاره یک سیستم املاک و مستغلات نشان می دهد که هم از نظر تعداد پرونده های ارائه شده و هم نرخ رشد یک ساله این بازار. شهریور ۱۳۸۰ افت کرده است.
بر اساس داده های سیستم cilid ، شهریور ۲ قیمت پیشنهادی برای فروش مسکن در تهران به ۲ میلیون و ۶ هزار تومان در هر متر مربع رسیده است که این تنها ۲.۵ درصد در مقایسه با شهریور ۱۳۹۱۰ رشد ؛ در حالی که طلا ۲ درصد افزایش یافته است ، دلار ۲ درصد و شاخص سهام ۲ درصد افزایش یافته است.
به نظر می رسد که درک فعالان اقتصادی این است که بازار مسکن تا زمان اطلاع قبلی ، بازده خوبی به رقابت با بازارهای موازی نخواهد داشت. نقدینگی پایین ، رشد قیمت سنگین طی هفت سال گذشته ، کاهش ظرفیت خریداران مصرف کننده ، افزایش ۵ درصدی هزینه های ساخت و ساز در مقایسه با سال قبل و عقب ماندگی بازار در ماه های اخیر باعث کاهش جذابیت بازار ملک شده است. در حقیقت ، مسکن ظرفیت رشد خود را در کوتاه مدت از دست داده است و از اواسط سال در رکود بوده است که ممکن است بر اساس تجربه دوره های گذشته بین دو تا سه فصل استراحت کند.
کاهش فروش آپارتمان در تهران
در شهریور تعداد فروش آپارتمان در تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵ ٪ کاهش یافته است. علت اصلی این کاهش را می توان به محیط سیاسی و اقتصادی بی ثبات کشور و آینده مذاکرات نسبت داد. این امر باعث شده است که بسیاری از خریداران از بازار خارج شوند.
تعداد فروش شهر تهران (منطقه)
جزئیات دقیق تر بر اساس تمایز ولسوالی های تهران حاکی از تغییر در توزیع ADS است ، نشان می دهد که بیشتر تبلیغات مربوط به مناطق ۱ ، ۲ ، ۲ و ۲ است که بیشترین کاهش در تعداد تبلیغات در مقایسه با سال گذشته است. به طور کلی ، برخی از مناطق خاص کم و بیش تحت تأثیر عوامل اقتصادی قرار می گیرند.
میانگین قیمت درخواست شده توسط یک واحد مسکونی بر اساس تبلیغات فروش تهران نیز نشان می دهد که با وجود کاهش عرضه ، قیمت ها به سمت بالا بودند.
در شهریور ۱ ، میانگین قیمت تبلیغات در مقایسه با سال گذشته ۴.۹ ٪ افزایش یافته است که نشانگر افزایش اندک قیمت در بازار مسکن است.
قیمت متوسط تبلیغات فروش تهران (توسط مجزا)
متوسط قیمت در هر متر مربع آپارتمان در تهران نیز ۴.۹ درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل افزایش قیمت در هر متر مربع افزایش سهم واحدهای کوچکتر (زیر ۲ متر) در بازار بود. این دسته از واحدها در شهریور حدود ۴.۹ درصد سهم بالاتری نسبت به سال گذشته داشتند.
میزان تبلیغات مدنی ارائه شده برای فروش (توسط متریک)
میزان تبلیغات فروش بر اساس منطقه نشانگر تغییر در نوع واحدهای بازار است که می تواند به عنوان شاخص پیش بینی خواسته های بازار مسکن آینده مورد استفاده قرار گیرد.
نمودار در بالا نشان داده شده است شهریور امسال تعداد واحدهای ۱ تا ۲ متر از حدود ۲ درصد به ۵ درصد در سال گذشته افزایش یافته است. تبلیغات فروش کمتر از ۲ متر نیز از ۴.۹ درصد در سال گذشته به ۴.۹ درصد در سال جاری افزایش یافته است ، اما عرضه خانه های ۲ متر و بالاتر در همه گروه های متریک کاهش یافته است. این شاخص می تواند نشانگر تمایل بازار به واحدهای کوچک باشد.
میزان تبلیغات مدنی ارائه شده برای فروش (بر اساس عمر ساختمان)
در شهریور ۱ ، سهم واحدهای مسکونی زیر ۵ سال از کل تبلیغات ۴.۹ ٪ بود که در مقایسه با سال قبل کاهش یافته بود که ۴.۹ ٪ بود. این کاهش می تواند به دلیل کاهش تمایل به خرید واحدهای جدید در شرایط ناپایدار اقتصادی باشد.
تغییر بازار اجاره تهران
ما همچنین شاهد افزایش قیمت در بخش اجاره هستیم. میانگین مبلغ کل وام در شهریور نسبت به سال گذشته ۴.۹ درصد افزایش یافته است. این افزایش می تواند به دلیل افزایش تقاضا برای واحدهای اجاره ای باشد که در هنگام مسکن برای بسیاری از افراد غیرممکن است.
همچنین شاخص قیمت متوسط برای اجاره شهریور ۱.۲ بار و در شهریور ۱ به ۴.۳ کاهش یافته است. این کاهش حاکی از بهبود نسبی بازده اجاره به قیمت ملک است.
شاخص قیمت برای اجاره (قیمت به NT)
شهریور ۱۴۰۳: ۱۵.۹۲
شهریور ۱۴۰۴: ۱۵.۵۵
کاهش در این شاخص حاکی از بهبود نسبی بازده اجاره به خرید ملک است ، اگرچه هنوز هم در مقایسه با استانداردهای جهانی رقم بالایی دارد.
مقایسه بازارها از شهریور ۱ به شهریور ۱۴۰۴:
این آمار مبتنی بر مقایسه پایان -آید است شهریور ۲ و پایان شهریور ۱۴۴۰ محاسبه می شوند.
این مقایسه نشان می دهد که بازار مسکن کمتر از سایر بازارهای سرمایه گذاری افزایش یافته است ، که ممکن است نشانگر ترجیح سرمایه گذاران دیگر به سایر دارایی هایی مانند طلا یا ارز باشد.