بانک و بیمه

کاهش ۵۰ واحد درصدی تورم سالانه تولید از شهریور ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۲

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت خود در دولت سیزدهم رویکرد تثبیت و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران را در تعیین سیاست های پولی و بانکی در پیش گرفته است. در این زمینه و همچنین برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲ که «کنترل تورم، رشد تولید» است، این بانک سیاست تثبیت اقتصادی را بر اساس سه محور اصلی «ثبات و قابل پیش‌بینی بازار ارز» در پیش گرفته است. . “کنترل نقدینگی” و “بازنگری مقررات”. » اقدامات متعددی را در دستور کار خود قرار داد. نتایج سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی را می توان در بهبود متغیرهای کلان اقتصادی به ویژه در کنترل نرخ تورم مشاهده کرد.

در همین زمینه، بررسی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده نشان دهنده روند نزولی این شاخص در دولت سیزدهم است، به طوری که تورم دوازده ماهه شاخص بهای تولیدکننده از ۸۲.۶ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۳۲.۶ درصد افزایش یافت. مارس ۱۴۰۲ (نرخ تورم ۱۴۰۲) که موید کاهش قابل توجه نرخ تورم شاخص قیمت تولیدکننده ۵۰.۰ واحد درصد در این زمان است.

در این زمینه، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در سال ۱۴۰۲ روند نزولی را به ثبت رساند و با کاهش ۱۷.۹ واحد درصدی به ۴۲.۴ درصد در اسفند ۱۴۰۱ به ۲۴.۵ درصد در اسفند ۱۴۰۲ رسید.

بررسی توسعه شاخص بهای تولیدکننده توسط گروه‌های اصلی «کالا» و «خدمات» در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که کاهش انتخابی تورم در شاخص بهای تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ عمدتاً ناشی از مواد اولیه بوده است. به طوری که در زمان اسفند ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه گروه ویژه کالا با کاهش ۲۴.۹ واحد درصدی از ۴۴.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۹.۸ درصد در سال. اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است; در حالی که تورم نقطه به نقطه گروه انحصاری خمت با ۱.۴ واحد درصد کاهش از ۳۷.۱ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید.

در این شرایط تورم ماهانه شاخص بهای تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲ معادل ۱.۶ درصد بوده است. تحلیل تورم ماهانه بر حسب گروه‌های «کالاها» و «خدمات» نیز نشان می‌دهد که تورم گروه کالا ۱.۵ درصد (ضریب معناداری ۶۵.۷ درصد) با سهم تورم ۱.۰ واحد درصد و تورم ۱، ۸ ٪. برای خدمات، ضریب معناداری ۳۴.۳ درصد با سهم تورم ۰.۶ واحد درصد است.

کاهش 50 درصدی تورم تولید سالانه شهریور 1400 تن اسفند ۱۴۰۲

گزارش بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در ایران اسفند ماه ۱۴۰۲ اینجا چشم انداز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا