اقتصاد جهان

کاهش 100 تا 200 هزار بشکه ای صادرات نفت دریایی روسیه از ابتدای 2024

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، روسیه پس از افزایش روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه ای فرآوری نفت در پالایشگاه های این کشور نسبت به دسامبر، قصد دارد صادرات نفت خود از بنادر دریایی را در ماه ژانویه کاهش دهد.

به گفته برخی منابع، برنامه صادرات نفت روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کمتر از سه ماهه آخر سال جاری است.

به طور معمول، روسیه برنامه صادرات سه ماهه خود را قبل از شروع فصل جدید به پالایشگاه ها اعلام می کند تا آنها بتوانند تحویل از طریق سیستم خط لوله ترانس نفت را برنامه ریزی کنند.

به گفته ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه مشاوره کپلر، “تخمین زده می شود که میانگین صادرات نفت دریایی روسیه در ماه دسامبر ۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود و این رقم در ژانویه به دلیل افزایش فعالیت های پالایشی کاهش خواهد یافت.”

ظرفیت پالایش نفت روسیه در ماه دسامبر نسبت به برنامه های قبلی سه برابر شد و به ۲.۰۹۸ میلیون تن رسید. میانگین پالایش نفت روسیه در ماه اکتبر ۵.۵ میلیون بشکه در روز بود و در هفته گذشته به ۵.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

انتظار می رود محموله های نفتی در بنادر غربی پریمورسک، اوستلوگا و نووروسیسک روسیه به کاهش ادامه دهند. انتظار می‌رود صادرات نفت از این بنادر در ماه دسامبر به دلیل بارگیری مجدد برخی محموله‌های ماه نوامبر که به دلیل طوفان در دریای سیاه مختل شده بود، ۱.۹ میلیون بشکه در روز بیشتر از برنامه‌ریزی اولیه باشد.

بر اساس توافق اوپک پلاس، روسیه موافقت کرده است که صادرات نفت و فرآورده های نفتی خود را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. این کاهش صادرات بر اساس میانگین سطح صادرات در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۳ محاسبه شده است.

به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این کشور از هم اکنون کاهش عرضه نفت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/۵۴

یک دیدگاه

  1. .
    حسام‌الدین برومند اصولگرا نوشت: غربگرایان داخلی بار دیگر همکاریهای راهبردی‌ی ایران و روسیه را مورد انتقاد و تخریب قرار داده‌اند.

    آقای برومند،
    تاریخ ثابت کرده روسیه درست مانند فرانسه و انگلیس و آمریکا هیچگاه همکاری‌ی راهبردی با ما نداشته بلکه همواره به عنوان پیاده نظامش از ما سوءاستفاده کرده است.
    صاحب غرضند روس و خزران، منکر شده صاحب افسران را.
    رایات تو روس را علا روس، صرصر شده ساق ضیمران را.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا