اقتصاد جهان

کاهش 45 درصدی کشتیرانی در کانال سوئز

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، حمل و نقل دریایی از طریق کانال سوئز در دو ماه گذشته که حمله یمنی ها به کشتی های مقصد رژیم صهیونیستی آغاز شد، ۴۵ درصد کاهش یافته است. این حملات، شرکت‌های کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر محموله‌های خود کرده و مسیرهای تجاری دریایی را مختل کرده است.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) که از کشورهای در حال توسعه در تجارت جهانی حمایت می کند، نسبت به خطر تورم بالا، بی ثباتی در امنیت غذایی و افزایش آلودگی هوا هشدار داده است.

از زمانی که یمن شروع به حمله به کشتی های تجاری حامی مردم غزه کرد، شرکت های کشتیرانی مسیر محموله های خود را از طریق کانال سوئز تغییر دادند. آمریکا و انگلیس نیز به برخی از مواضع نظامی در یمن حمله کردند.

بر اساس گزارش آنکتاد، از ابتدای دسامبر ۳۹ درصد کشتی های کمتری از کانال سوئز عبور کرده اند که منجر به کاهش ۴۵ درصدی ظرفیت بار در منطقه شده است.

یان هافمن، کارشناس تجارت در UNCTAD، گفت که سه مسیر تجارت جهانی مختل شده است. علاوه بر کانال سوئز، جریان غلات و نفت نیز از زمان حمله روسیه به اوکراین قطع شده است. به دلیل کاهش سطح آب، حمل و نقل از طریق کانال پاناما نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش یافته است.

وی از تاخیر در رسیدن آذوقه، افزایش هزینه ها و افزایش تولید گازهای گلخانه ای ابراز نگرانی کرد.

هافمن گفت که مسیرهای طولانی تر کشتی ها و سرعت بیشتر برای جبران این تغییر مسیر، تولید آلاینده های هوا را افزایش داده است.

کانال سوئز ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی و ۲۵ تا ۳۰ درصد محموله های جهانی را تشکیل می دهد. در هفته منتهی به ۱۹ ژانویه، ترافیک کانتینری در سراسر کانال ۸۲ درصد نسبت به اوایل دسامبر کاهش یافت. این مقدار در هنگام حمل و نقل گاز طبیعی مایع حتی بیشتر است.

هزینه حمل و نقل بیش از ۵۰۰ دلار در هفته افزایش یافته است و نه تنها بر حمل و نقل از آسیا به اروپا بلکه در مسیرهایی غیر از کانال سوئز به سواحل غربی آمریکا نیز تأثیر می گذارد.

هافمن تاکید کرد که قیمت مواد غذایی نیز افزایش خواهد یافت. وی گفت: نیمی از افزایش قیمت مواد غذایی از زمان آغاز جنگ در اوکراین به افزایش هزینه های حمل و نقل مربوط می شود.

انتهای پیام/۶۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا