ترندهای روز

کاوشگر آمریکایی اولین تصاویر خود از سطح ماه را ارسال کرد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک فرودگر آمریکایی که هفته گذشته هنگام فرود بر سطح ماه واژگون شد، اکنون اولین تصاویر خود را ارسال کرده است.

کاوشگر بدون سرنشین که توسط شرکت خصوصی Intuitive Machines مستقر در هیوستون ساخته شده و به نام Odysseus نامگذاری شده است، هفته گذشته ایالات متحده را پس از نزدیک به ۵ دهه غیبت به ماه بازگرداند.

این در حالی بود که چند ساعت قبل از فرود بر روی ماه، سیستم ناوبری لیزری این فرودگر از کار افتاد و کارشناسان مرکز کنترل زمینی مجبور شدند با مداخله دیرهنگام از سیستم لیزری آزمایشی ناسا استفاده کنند و فرودگر را روی سطح زمین قرار دهند. از ماه. این مشکل باعث شد که کاوشگر به اصطلاح چپ در کنار آن قرار گیرد.

اودیسه اکنون توانسته است اولین تصاویر خود را از سطح ماه به زمین ارسال کند. عکس اول نمایی از فرود این سفینه بر روی ماه زمین را نشان می دهد و عکس دوم که ۳۵ ثانیه پس از فرود گرفته شده است، سطح زمین پست و بلند دهانه “مالا پرات” را به تصویر می کشد.

ناسا در حال برنامه ریزی برای بازگرداندن فضانوردان به ماه در اواخر این دهه است و ۱۱۸ میلیون دلار به Intuitive Machines برای این ماموریت به عنوان بخشی از یک ابتکار جدید برای خصوصی سازی ماموریت های محموله و شروع سریع اقتصاد تجاری فرازمینی پرداخت کرده است. .

این کاوشگر ۴.۳ متری که هفته گذشته راه اندازی شد، مجموعه ای از ابزارهای ناسا را ​​حمل می کند که برای افزایش درک علمی از قطب جنوبی ماه طراحی شده اند. مکانی که سازمان فضایی آمریکا قصد دارد در چارچوب برنامه ای به نام «آرتمیس» فضانوردانی را به آنجا بفرستد.

برخلاف دوران فضاپیمای آپولو در دهه ۱۹۶۰، هدف از ماموریت آرتمیس، ساختن زیستگاه های طولانی مدت، برداشت یخ قطبی برای آب آشامیدنی و سوخت موشک است. ناسا قصد دارد از این سفرهای اکتشافی به ماه برای آماده سازی برنامه ارسال فضانوردان به مریخ استفاده کند.

در همین حال، مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) روز شنبه توانست عکسی از کاوشگر بگیرد. در این تصویر، مریخ نورد در فاصله ۱.۵ کیلومتری از محل فرود اولیه خود دیده می شود.

جاناتان مک داول، ستاره شناس و کارشناس مأموریت های فضایی، به خبرگزاری فرانسه گفت که این واقعیت که اودیسه در کنار آن فرود آمده بود، نگرانی زیادی برای او ایجاد نکرد.

وی افزود: موفقیت با مشکلات جزئی همراه است و به همین دلیل است که من یک نمره از آن کسر می کنم، اما در مجموع، کارها در مسیر درستی برای پروژه خدمات حمل و نقل تجاری ناسا (CLPS) در حال حرکت هستند.

در روز جمعه، Intuitive Machines فاش کرد که مهندسان آن فراموش کرده اند یک سوئیچ ایمنی را عوض کنند. این امر از درگیر شدن سیستم فرود هدایت لیزری فضاپیما جلوگیری کرد و آنها را مجبور به آپلود یک وصله نرم افزاری و تکیه بر یک سیستم آزمایشی نجات ناسا کرد.

پیش از این نیز مشکل مشابهی برای فرود ماه نورد ژاپنی رخ داده بود. آقای مک داول گفت که دو فرود بد ممکن است نشان دهنده این باشد که نسل کنونی فرودگرها بر خلاف کاوشگرهای کوچک و سبک ساخته شده در ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد بسیار سنگین و در نتیجه بسیار سنگین هستند و بنابراین تخریب آنها آسان تر است. . جاذبه کم واژگون می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا