ترندهای روز

کاوشگر شکارچی سیارک NEOWISE ناسا پس از ۱۵ سال خاموش می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

ناسا رسما اعلام کرد که پس از ۱۵ سال به ماموریت شکارچی سیارک NEOWISE پایان می دهد. این کاوشگر در طول عملیات خود در مدار پایین زمین برای ناسا اطلاعات جمع آوری کرده است، اما افزایش قابل توجه فعالیت خورشیدی توانایی آن را برای اکتشافات بیشتر کاهش داده است.

شکارچی سیارک NEOWISE در سال ۲۰۰۹ با نام و عملیات متفاوت به فضا پرتاب شد. این کاوشگر که در ابتدا Wide Field Infrared Survey Explorer یا WISE نام داشت، توانست کل آسمان مادون قرمز را تنها در ۷ ماه اسکن کند. در آن زمان مقامات ناسا اعلام کردند که کاوشگر WISE این عملیات را با حساسیت بسیار بیشتری نسبت به کاوشگرهای قبلی انجام داده است.

کاوشگر NEOWISE نقش برجسته ای در اکتشافات ناسا داشته است

در پاییز ۲۰۱۰، NEOWISE مایع خنک کننده تمام شد و دیگر نتوانست گرمای تولید شده توسط عملیات را کاهش دهد. این موضوع در عملیات کیهانی آن اختلال ایجاد کرد. اما این پایان کار WISE نبود و ناسا مأموریت طولانی‌تری به نام کاوشگر مادون قرمز میدان وسیع برای اجرام نزدیک به زمین یا NEOWISE را سفارش داد. از آن زمان، کاوشگر NEOWISE مأموریتی برای مطالعه اجرام در کمربند اصلی بین مریخ و مشتری داشت.

ناسا ماموریت NEOWISE را در فوریه ۲۰۱۱ به طور موقت به حالت تعلیق درآورد. اما پس از ۲ سال و پس از اینکه مشخص شد این کاوشگر همچنان می تواند سیارک ها و دنباله دارهایی را که به زمین نزدیک می شوند را شناسایی کند، مقامات ناسا تصمیم گرفتند NEOWISE را دوباره فعال کنند. این کاوشگر در ۱۱ سال گذشته درگیر این عملیات بوده و اکتشافات قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، ناسا اعلام کرد که کاوشگر NEOWISE در ماموریت های خود توانست بیش از ۳۰۰۰ جرم نزدیک به زمین را شناسایی کند که ۲۱۵ مورد از آنها برای ستاره شناسان ناشناخته بود.

کاوشگر NEOWISE همچنین ۲۵ دنباله دار جدید، از جمله دنباله دار NEOWISE (یا C/2020 F3) را کشف کرد که در سال ۲۰۲۰ برای عموم قابل مشاهده شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط کاوشگر NEOWISE به ناسا در ایجاد یک نمونه جایگزین کمک کرده است. جانشین NEOWISE با نام NEO Surveyor قرار است در سال ۲۰۲۷ راه اندازی شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا