ترندهای روز

کاوشگر فضایی چین با موفقیت روی نیمه تاریک ماه فرود آمد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

آژانس فضایی چین اعلام کرد که کاوشگر «Chang-i6» یکشنبه دوم ژوئن با موفقیت بر روی ماه فرود آمد.

به گفته این آژانس ملی مدیریت امور فضایی در چین، فرود این کاوشگر در نیمه تاریک ماه که تاکنون به ندرت مورد کاوش قرار گرفته است، نقطه عطفی در اکتشافات فضایی محسوب می شود.

فرود موفقیت آمیز گامی بزرگ در برنامه فضایی چین در دوره ریاست جمهوری شی جین پینگ است که این کشور را به رقابت با ایالات متحده و روسیه در اکتشاف ماه نزدیکتر می کند.

هدف از این ماموریت جمع آوری نمونه های سنگ و خاک از نیمه پنهان ماه و انجام آزمایش های علمی بر روی سطح آن است.

این نمونه ها می توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخچه شکل گیری ماه، ترکیب و پتانسیل منابع آن ارائه دهند و نتایج آزمایش ها در نهایت به درک بهتر محیط و شرایط حاکم بر ماه کمک می کند.

این کاوشگر در اوایل ماه می از مرکز فضایی Wenchang در جزیره گرمسیری Hainan (جنوب چین) پرتاب شد.

هوانگ وو، یکی از مسئولان شرکت علوم و فناوری فضایی چین درباره نحوه فرود این کاوشگر گفت: «چانگ آی ۶» پس از جدا شدن از مدار خود در ارتفاع، به دنبال مکان مناسبی برای فرود روی سطح ماه بود. حدود ۲۰۰ کیلومتر

وی افزود: فرود به مدار پایین‌تر خطراتی را به همراه داشت، بنابراین برای قرار دادن (کاوشگر) در مسیر از پیش تعریف‌شده خود به روش‌های کنترلی دقیق‌تری نیاز داشتیم.

این مسئول آژانس فضایی چین یادآور شد: پس از آن مجبور شدیم به سرعت سرعت نسبی کاوشگر را به ماه کاهش دهیم (…) تا زمانی که ظرف ۱۵ دقیقه به صفر برسد. این نیاز به مقدار زیادی پیشران (موتور پیشران) معادل تقریباً نیمی از وزن کل کاوشگر داشت.

کاوشگر “Chang-i6” به دو ابزار مته و یک بازوی روباتیک برای حفاری و جمع آوری نمونه های خاک و سنگ از سطح نیمه تاریک ماه مجهز شده است.

قرار است عملیات نمونه برداری ظرف دو روز پس از فرود کاوشگر بر روی ماه به پایان برسد و پس از آن “Chang-i6” نیمه تاریک و پنهان ماه را ترک کند.

پیش از این در سال ۲۰۱۹، چین نیز یک کاوشگر را در سمت تاریک ماه فرود آورد، اما نمونه ای از سطح آن را به زمین بازگرداند.

دانشمندان بر این باورند که کاوش در سمت تاریک ماه برای اکتشافات جدید بسیار امیدوارکننده است، زیرا دهانه‌های آن بکرتر و کمتر از دهانه‌های سمت نزدیک و مرئی ماه با گدازه‌های قدیمی پوشیده شده‌اند.

سمت تاریک ماه به این دلیل نامگذاری شده است که از روی زمین قابل مشاهده نیست، برخلاف تصور که هرگز اشعه خورشید را دریافت نمی کند.

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک مأموریت فضایی سرنشین دار به ماه بفرستد و قصد دارد پایگاهی در آنجا بسازد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا