ترندهای روز

کاوشگر ناسا سنگ راه‌راه سیاه و‌ سفید در مریخ یافت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

کاوشگر Perseverance ناسا از سه سال پیش که روی سطح مریخ فرود آمد، اکتشافات زیادی داشته است، اما این کشف اخیر دانشمندان را شگفت زده کرده است.

مریخ نورد قطعه ای از سنگ راه راه سیاه و سفید پیدا کرد که هیچ شباهتی با سایر سنگ های یافت شده در مریخ ندارد و کارشناسان آن را «قلعه فریا» نامیدند.

محققان می گویند به نظر می رسد این سنگ از جای دیگری به این سیاره آمده است زیرا با سنگ های اطراف متفاوت است.

آنها امیدوارند که کاوشگر بتواند این راز را در هفته های آینده کشف کند.

دانشمندان چه چیزی را کشف کردند؟

مریخ نورد در جستجوی صخره های باستانی در این سیاره است تا اطلاعاتی در مورد گذشته و تاریخچه سیاره سرخ در اختیار ما قرار دهد.

تیم پشتیبانی مریخ نورد هنگام عبور کاوشگر از روی سطح سنگی مریخ با صخره ای عجیب روبرو شدند و تصمیم گرفتند از آن عکس بگیرند.

نام این قطعه سنگ را «قلعه فریا» گذاشتند که حدود ۲۰ سانتی متر طول دارد و خطوط راه راه سیاه و سفید به وضوح روی آن حک شده است.

کارشناسان بر این باورند که ساختار سنگی «قلعه فریا» شباهتی به بقیه صخره هایی که قبلا در این منطقه پیدا شده است ندارد و ممکن است شبیه هیچ سنگ دیگری در سیاره مریخ نباشد.

دانشمندان هنوز اطلاعات کافی در مورد این سنگ ندارند، اگرچه فکر می کنند فعالیت های آتشفشانی یا انواع دگرگونی یا دگرگونی می تواند باعث ایجاد نوارهای سیاه و سفید در این قطعه سنگ شده باشد.

از آنجایی که «قلعه فریا» یک تکه سنگ است، محققان می گویند این احتمال وجود دارد که از جای دیگری به مریخ آمده باشد زیرا به وضوح با بافت سنگی اطرافش متفاوت است.

آنها همچنین فکر می کنند که ممکن است از یک مکان بالاتر فرود آمده باشد.

کارشناسان امیدوارند با ادامه مسیر کاوشگر تا بالای تپه های مریخ، تعداد بیشتری از این نوع سنگ ها را پیدا کنند و بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد راز سنگ راه راه پیدا کنند.

صخره هایی مانند قلعه فریا اطلاعات ارزشمندی در مورد پدیده های آتشفشانی، آذرین و دگرگونی که میلیاردها سال پیش سیاره مریخ را تشکیل داده اند در اختیار محققان قرار می دهد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا