ورزشی

کتک‌زدن مردم به خاطر تشویق علی دایی و شعار علیه امیر قلعه‌نویی

تیم ملی فوتبال ایران فردا در دومین دیدار مقدماتی جام جهانی امارات به میدان می رود تا پس از پیروزی یک بر صفر مقابل قرقیزستان در اصفهان که حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشت، به دومین دیدار خود فکر کنند. سه امتیاز این مرحله از بازی ها. شاگردان امیر قلعه نویی چند روز پیش در اصفهان و در ورزشگاه خانگی ذوب آهن با ارائه یک بازی جنجالی با تک گل مهدی طارمی که بر اثر اشتباه دروازه بان حریف بود به پیروزی رسیدند.

با وجود پیروزی، تماشاگران حاضر در ورزشگاه مانند بسیاری دیگر از تماشاگران تلویزیونی که این بازی را به صورت زنده دنبال می کردند، از سبک و سیاق ارائه شده توسط امیر قلعه نویی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در این بازی راضی نبودند. اگرچه این نارضایتی در ماه‌های اخیر بارها تکرار شده است، اما این بار شعارهای هماهنگ علیه امیرقلانه‌وی، آن هم برای دومین بار، نشان می‌دهد که وضعیت در حال خارج شدن از حالت عادی است و دیگر نمی‌توان به نه چندان مفید تکیه کرد. آمار برای حمایت از هواداران تیم ملی. راضی

نتیجه اما بخشی از این درام عجیب در اصفهان بود. علاوه بر شعارهای اعتراض آمیز تماشاگران خطاب به امیر قلانوی که خواستار شرمساری و خروج او از تیم ملی بودند، در گوشه ای از ورزشگاه جملات نامناسبی مانند “بی شرف” به گوش می رسید. اتفاقا او در جدال با قرقیزستان هم بازوبند کاپیتانی را بر بازو بست. طارمی در نشست خبری با گلایه شدید از چنین سخنانی که به نظر او خطاب به ملی پوشان بود، گفت که اگر مملکت «چیز» شده، ربطی به ملی پوشان ندارد.

از قضا تاکید بجا بر این حادثه باعث شده زوایای جدیدی از «درام» اتفاق افتاده در اصفهان آشکار شود. فیلم و عکس های منتشر شده از اتفاقات رخ داده در سکوی ورزشگاه فولادشهر نشان می دهد که تماشاگران از الفاظی که باعث عصبانیت مهدی طارمی نسبت به ملی پوشان شده است استفاده نکرده اند. داستانی که در این فیلم ها اتفاق افتاد به اندازه کافی نگران کننده و البته غم انگیز است. در دقایق پایانی بازی وقتی تماشاگران علیه امیر قلانوی شعار سر دادند، در بخشی از ورزشگاه تماشاگران با تشویق علی دایی خواستار تغییر روی نیمکت تیم ملی شدند. اتفاق زشت و زشت درست در همین لحظه اتفاق می افتد. چرا که برخی از لیدرهای شیپورزنان تیم ملی به برخی از این تماشاگران حمله کردند و آنقدر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند که این یکی با واکنش سایر تماشاگران مواجه شد و از الفاظ جنجالی خطاب به این افراد استفاده کردند.

جالب اینجاست که حالا جرم ضرب و شتم افرادی است که به ورزشگاه آمده اند، اعتراض به امیرقلانوی سرمربی تیم ملی است. این یک موضوع بدیهی است که ربطی به فوتبال ایران ندارد. در همه جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته اعتراض به مربیان و بازیکنان تیم های فوتبال مرسوم است و تماشاگران به طرق مختلف چنین اعتراضی را ابراز می کنند که گاهی چندان خوشایند نیست اما برخلاف ایران که فردی نماینده است. فدراسیون در قالب یک رهبر که نیست. بلکه یک باگل سر صحنه است، تماشاگر را کتک نمی زند.

واضح است که دیدگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد و قرار نیست هر ۱۰ یا ۱۲ هزار نفری که به ورزشگاه آمده اند، یکسان فکر و عمل کنند، اما بعید است که کسی شاهد چنین رفتار زننده ای باشد که از سوی نمایندگان تایید شده رخ داده است. فدراسیون تایید عجیب است که فدراسیون فوتبال بعد از این بازی سکوت کرد و نسبت به اتفاقات روی سکو واکنشی نشان نداد و حتی آن را محکوم نکرد. مشخص نیست فدراسیون فوتبال چه برنامه ای برای این دسته از سارقان دارد که بی احتیاطی به مردم حمله می کنند و آنها را کتک می زنند.

پیش از این جلسات مختلفی برگزار شده بود که با نظر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تلاش شده بود چالش لیدر-بوگوچی روی سکو بررسی شود. الان هم در تصاویر منتشر شده در سایت سازمان لیگ عکس هایی از همین دیدار مسئولان فدراسیون فوتبال با لیدرها را مشاهده می کنید. واقعاً چه اتفاقی در اصفهان افتاد که این افراد به خودشان اجازه می‌دهند در بازی ملی و از همه بدتر در یک بازی بین‌المللی مردم را روی صحنه ببرند. در جریان این بازی شاید خیلی ها بنری را دیده باشند که در حمایت از قلعه نویی بر روی سکو نصب شده بود و در کنار آن الفاظ نامناسبی به خداداد عزیزی نسبت داده شده بود، اما عجیب است که کمتر کسی از ضرب و شتم مردم توسط سران گروه صحبت می کرد. تیم ملی فدراسیون فوتبال نسبت به انتخاب آنها برای این بازی واکنش نشان داد.

ماجرای بوقچی ها در فوتبال ایران سابقه ای طولانی دارد که گاه با ضعف و قوت مدیریت در فوتبال ایران، کنترل شده یا از کنترل خارج شده اند. آنها به ورزشگاه آمده اند اما به این نتیجه رسیده اند که سرمربی آنها نمی تواند خواسته های آنها را برآورده کند، بنابراین آنها را کتک می زنند.

فدراسیون فوتبال در دوران مهدی تاج انتقادات زیادی را دریافت کرده که تعداد آنها کم نیست اما بدون شک این یکی اگر تاج و دیگر مسئولان فدراسیون فوتبال منفعل باشند می تواند به تاریک ترین نقطه مدیریت او تبدیل شود. واضح است که واکنش و واکنش سریع فدراسیون فوتبال به چنین رفتار زشتی واجب تر از نان مدیران است، مشروط بر اینکه تلاشی برای پاکسازی موضوع نداشته باشند و با شکست مدیریت خود در این زمینه مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا