بانک و بیمه

کدام بانکها به زودی منحل می شود؟| رشد پایه پولی ناشی از وجود بانک های ناتراز و ناسالم

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با رویکرد تقویت و ساماندهی نظام بانکی کشور، بانک مرکزی در سال گذشته سه موسسه اعتباری را که جزو موسسات اعتباری مشکل دار بودند که امکان احیای مجدد آنها وجود نداشت، منحل کرد و برنامه هایی برای ادغام برخی بانک ها یا موسساتی که همچنان ناکارآمد هستند، ادامه دارد و خواهد بود. به یک بانک قوی متشکل شود یا دلیلی برای انحلال آن ارائه کند. سیاستی از پیش طراحی شده که اگرچه مشکلی برای مشتریان و سپرده گذاران ایجاد نمی کند، اما به نفع اقتصاد و نظام مند شدن شبکه بانکی کشور خواهد بود تا عملکرد بانک ها به وضوح در مسیر درست قرار گیرد.

به گفته مسئولان بانک مرکزی، بانک ها به سه دسته سالم، ناسالم، غیرقابل احیا و ناسالم قابل احیا تقسیم می شوند و برخی از آنها به دلیل اینکه وضعیت سالمی ندارند، جزو دسته بانک های احیا هستند. اما پیشینه ای سالم و پویا دارند و پول زیادی به بانک های ناکارآمد و بیمار داده اند تا فعالیت های خود را با قوانین و مقررات (برای خروج از ورشکستگی) تطبیق دهند. از سوی دیگر، این بانک برای احیای بانک های ناکارآمد برنامه ریزی کرده است تا بتواند اقداماتی را در قالب افزایش سرمایه، وصول مطالبات، کاهش نسبت مطالبات بلندمدت و فروش دارایی های بلندمدت انجام دهد. که نمی توانند در برنامه های اصلاحی مشکل داشته باشند.

از دست دادن فرصت اصلاح بانک های ورشکسته به نفع اقتصاد نیست و بی شک تداوم وجود آنها اقتصاد کشور را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد. در چنین شرایطی، بانک مرکزی قصد دارد با ساماندهی شبکه بانکی کشور، از سپرده های مردم در برابر بانک های ناسالم محافظت کند.

بانک های سالم از بانک های ناسالم پاک می شوند

اما برخی از بانک ها که به دلیل انجماد سرمایه، برداشت و انحراف منابع بانکی در قالب سرمایه گذاری تعداد کمی از آنها وجود دارد، دست به کار بانکی زده و از اقدامات غیراصولی سپرده های مردمی در توسعه پروژه ها، سرمایه گذاری و … استفاده کرده اند. مشکلی است که باعث شده آنها با کمبود نقدینگی قابل توجهی مواجه شوند و قدرت پاسخگویی به سپرده گذاران را نداشته باشند. در چنین شرایطی برای جذب منابع یا اضافه برداشت از بانک مرکزی خود را به دیوار فشار می دهند و برای مصون ماندن از خطر، این بانک های بیمار و بدون وثیقه از جمله بانک هایی هستند که ادامه فعالیت آن ها توسط بانک مرکزی انجام می شود. اقتصاد به کشور آسیب می زند.

بانک‌های بیمار و غیرقابل احیا که بانک مرکزی می‌خواهد با اقدامات اصلاحی از فعالیت منفی آنها جلوگیری کند، آنها را از چرخه اقتصادی خارج کند یا با بانک دیگری ادغام کند، زیرا به گفته کارشناسان، فرصتی برای اصلاح چنین بانک‌هایی وجود ندارد. به نفع اقتصاد است و تداوم آن بدون شک اقتصاد کشور را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد. در چنین شرایطی بانک مرکزی ضمن حفظ و حراست از سپرده های مردم در این گونه بانک ها، سعی می کند شبکه بانکی کشور را به گونه ای سامان دهد که بانک های سالم را از بانک های ناسالم جدا کرده و از این طریق از عواقب بعدی آنها جلوگیری شود.

یکی از مهمترین عوامل رشد پایه پولی بانک هاست ناترازی بانک هاست این بان که چرا چرا باید را برای پاسخگویی به منابعی که نمی توانند بناچار دست به دامن بانک مرکزی برای تامین منابع تامین شوند و این عامل باعث رشد پایه لی در کشور می شود که تورم را تشدید می کند. ، که کار می کند

رشد پایه پولی ناشی از وجود بانک های بدون امنیت و مشکل است

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی در اصلاح و نظام‌مندسازی شبکه بانکی کشور، گفت: بانک مرکزی در برنامه‌های اصلاحی خود تلاش می‌کند در صورت عدم اصلاح، جلوی فعالیت بانک‌های ناسالم و ناکارآمد را بگیرد، زیرا این رویکرد درستی است. مهمترین عامل رشد پایه پولی، عدم تعادل بانک هاست. از آنجایی که این بانک ها منابع لازم برای ایفای تعهدات خود را ندارند، باید برای تامین منابع به بانک مرکزی متکی باشند. این مشکل منجر به افزایش پایه پولی در کشور می شود که تورم را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی بانک مرکزی منفعلانه عمل می کند و برای سرپا نگه داشتن بانک ها یا موسسات مالی ضعیف و نامتعادل با درخواست اضافه برداشت آنها موافقت کرده و از طریق تزریق نقدی معین نیاز آنها را تامین می کند، افزود: این اقدام آنچه از سر ناچاری در سال‌های اخیر انجام شد، منجر به افزایش پایه پولی شد و تداوم چنین رویکردی تبعات تورمی را به دنبال خواهد داشت. اصلاح تعداد بانک‌های مشکل‌دار کار آسانی نیست، زیرا بسیاری از این بانک‌ها با توجه به نرخ سود بالایی که به سپرده‌گذاران می‌دهند، بانک مرکزی نیز باید در همه جهات فکر کند.

درست است که تزریق منابع به بانک‌های ناکارآمد و نامتعادل تورم‌زا است، اما اگر بانک مرکزی نتواند وضعیت بانک‌ها را به درستی تنظیم کند، سعی می‌کند حداقل با تامین منابع، مشکل سپرده‌گذاران را حل کند تا تنش‌های اجتماعی ناشی از ناکارآمدی و ورشکستگی در جامعه رخ نمی دهد

دارایی های برخی بانک های ضعیف که انحلال آنها دشوار است

این کارشناس بانکی افزود: برخی از بانک‌های مستضعف علاوه بر جلب رضایت مشتریان در بهبود عملکرد بانک‌ها برای ساماندهی آنها، حتی دارایی کافی برای انحلال ندارند یا دارایی‌هایشان آنقدر بالاست که این چنین است. انحلال آن دشوار است. حال به نظر می رسد سخنگوی دولت باید مشخص کند که یک بانک یا موسسه بر چه اساسی باید منحل شود. البته بانک مرکزی قبل از انحلال موسسات مالی بیمار و ناکارآمد به فکر همه چیز بوده و بی شک اعتبارات لازم را در اختیار بانک مورد نظر قرار خواهد داد.

ندری در ادامه افزود: درست است که تزریق منابع به بانک‌های ناکارآمد و نامتعادل منجر به تورم می‌شود، اما اگر نتواند وضعیت بانک‌ها را به درستی سامان دهد، سعی می‌کند با تامین منابع حداقل مشکل سپرده‌گذاران را حل کند تا از وضعیت اجتماعی جلوگیری کند. تنش های ناشی از ناکارآمدی و ورشکستگی بانکی نباید در جامعه اتفاق بیفتد، اقدامی که روز به روز مشکلات را هم برای بانک و هم برای بانک مرکزی و اقتصاد کشور افزایش می دهد. به همین دلیل، بانک مرکزی تمرکز خود را بر عملکرد بانک ها افزایش داده و بانک های بیمار را مورد بررسی دقیق قرار داده است.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی مدت‌هاست که از رقابت ناسالم بین بانک‌ها جلوگیری کرده است، اما با وجود نظارت‌های دقیق، به دلیل اقتصاد نابسامان، اغلب بانک‌ها به دلیل شرایط کلی، گاهی خارج از مقررات و نرخ سود به سپرده‌گذاران سود می‌پردازند. اقتصاد آن‌ها را ملزم می‌کند که برای کاهش مشکلات سپرده‌گذاران، نرخ‌های سود بالاتری را بپردازند. این مشکل نشان می دهد که بانک ها درآمد کافی ندارند و در شرایط سختی قرار دارند.

برخی بانک های خصوصی از نظر تراز مالی در شرایط سختی قرار دارند و فعالیت آنها سالم نیست. در این راستا بانک مرکزی در راستای اصلاح شبکه بانکی گام برداشته و تمامی اقدامات اصلاحی خود را برای انحلال یا ادغام بانک های آسیب دیده با تمرکز بر حفظ حقوق و منافع سپرده گذاران انجام داده است.

حذف بانک های ناکارآمد از چرخه فعالیت

بر اساس این گزارش، آنقدر به اجرای برنامه های اصلاحی شبکه بانکی توجه شده است که اخیرا سخنگوی دولت از خروج بانک خصوصی به نام نتراز از چرخه تجارت بانکی خبر داده است. اما خروج این بانک از فعالیت ها کوچکترین مشکل یا نارضایتی در روند انحلال مشتریان بانک ایجاد نمی کند. البته رئیس کل بانک مرکزی پیشتر گفته بود؛ در حال حاضر هشت بانک در برنامه اصلاحی قرار گرفته اند و عملکرد آنها به طور منظم برای کاهش عدم تعادل نظارت می شود. اگر نتوانند عدم تعادل را برطرف کنند، برنامه تعلیق و انحلال برای آنها اعمال می شود.

این در حالی است که برخی بانک های خصوصی از نظر تراز مالی در شرایط سختی قرار دارند و فعالیت آنها سالم نیست. در این راستا بانک مرکزی اقداماتی را برای اصلاح شبکه بانکی انجام داده و در هنگام انحلال یا ادغام بانک های آسیب دیده با تاکید بر حفظ حقوق و منافع سپرده گذاران، تمامی اقدامات اصلاحی را انجام می دهد. اقدامی که منجر به انحلال یا ادغام بانک ها یا مؤسسات ناکارآمد و ناسالم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا