بانک و بیمه

کدام دارایی ها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

سومیا شورابی; بازار: علی فراغی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح دارایی های ایمن و ناایمن گفت: پس از مدت ها نگاه تورمی (عامیانه: خرید، خرید) حاکمیت چند ساله به تدریج شروع به کاهش می کند. به ویژه در سال جاری با اعمال تدابیر و تصمیمات انقباضی شدید، شاید به دلیل روزهای پایانی دولت قبل که شاهد افزایش ناگهانی نرخ سود تک رقمی و بازگشت آن به دو رقمی بودیم. روند صعودی نرخ بهره و روند نزولی نسبی تورم آغاز شد. بالا می دانست که در حالی که این یک رکود تورمی در بازارها و اقتصاد ایجاد کرده است، اما تا حدودی ولگردی بزرگ خرید را به سیل کوچکتری تبدیل کرده است. (البته تاکنون تغییر قابل توجهی در چاپ پول پربازده نداشته ایم و از طرفی فراز و نشیب نسبتاً کمی را در روند صعودی بلندمدت آن شاهد بوده ایم.)
با عنوان این سوال: بهترین تصمیم سرمایه گذاری کدام دارایی است؟ (دارایی های ایمن یا کم ریسک یا دارایی های نامشخص و پرریسک) گفت: برخی از تحلیل گران به هر یک از این دارایی ها نگاه یک طرفه دارند، اما اگر بخواهیم منطقی و البته علمی مطالعه کنیم; می توان گفت بهترین تعادل درست با ترکیب این دو دارایی است که با توجه به رشد و کاهش ریسک ها (سیستماتیک یا غیرسیستماتیک) در دوره های مختلف تغییر می کند تا در زمان بحران کمترین کاهش و همچنین در دوران رونق و تجربه را داشته باشد. حالت، رشد و پویایی پایدارتری را تجربه می کنید.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین ادامه داد: پس از تغییر نگرش در سال ۱۳۹۸ به بعد، در یک سیاست نسبتاً قوی اقتصادی و انقباضی از ابتدا، وزن دارایی‌های مطمئن و کم‌ریسک‌تر با سود ثابت به تدریج ارتقاء یافت که بهتر است داشتن این وزن برای تغییر و حرکت در جهتی (بدون در نظر گرفتن ریسک ها به ویژه ریسک های سیستماتیک مانند وقوع جنگ) که گرایش به سمت دارایی های پرخطر رو به افزایش است، زیرا اگرچه شاهد وقوع حوادث مختلفی هستیم، اما در بسیاری از بازارها شاهد قیمت های جذابی هستیم که خرید آنها بسیار راحت تر از قبل است. البته این چرخش به تدریج توصیه می‌شود، زیرا در واقع در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هنوز تورم نسبی حاکم بر کشور را مشاهده می‌کنیم، اما قدرت نقدینگی روی املاک را داریم که برخلاف قبل، می‌توانید به راحتی و به طور طبیعی به میل خود را به دست آورید.

وی افزود: در جهش های تورمی گذشته شاهد بودیم که با وجود نقدینگی مجبور به خرید کالا یا خدماتی شدیم که خریدار از آن راضی نبود اما حاضر بود نقدینگی را خرج کند.
فراغی با اشاره به اینکه بازار سرمایه زیر سایه ریسک های مختلف قرار دارد، تصریح کرد: اکیداً توصیه می شود تنها مقدار مشخصی از نقدینگی را در کل سرمایه برای خرید نمادهای ارزشمند تخصیص دهد، زیرا عملاً در مقادیر مورد نظر اتفاق می افتد. و قیمت ها، انگار که با تخفیف خرید می کنیم. البته باید به یک رقیب سنتی به نام طلا اشاره کرد که در تمام بازارهای داخلی و خارجی در کانون توجه قرار دارد و دارای پارامترهای مثبت و منفی فراوانی بوده و همواره جذابیت خود را در تمامی مقاطع و سیاست های اقتصادی حفظ کرده است این بازار برخلاف سایر بازارها که روند خود را در طول زمان از صعودی به نزولی و بالعکس تغییر می دهند، در دراز مدت همواره مسیر صعودی را انتخاب کرده است.
علی فراغی در پایان خاطرنشان کرد: شاید در کشورهایی مانند ایران که در اکثر دوره ها مسئول رشد اسمی بسیاری از پرتفوی های سرمایه گذاری است، به راحتی بتوان برخی از پارامترهای ساده را به همان شکلی که نرخ رشد یک سبد می تواند اعمال کرد. و البته اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به طور کلی بخواهیم به یک نکته اشاره کنیم، توجه ویژه به چرخه های اقتصادی در سبد سرمایه گذاری می تواند منجر به جهش بیش از تورم در ساختار سرمایه یک فرد یا شرکت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا