ترندهای روز

کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

محققان می گویند آنچه می خوریم و حتی جایی که می خوریم می تواند بر سطوح مواد شیمیایی پایدار در خون ما تأثیر بگذارد.

در یک مطالعه جدید، محققان آمریکایی از بیش از ۷۰۰ نفر در مورد رژیم غذایی آنها سؤال کردند، از جمله اینکه چه غذاها و نوشیدنی های خاصی مصرف می کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشیدنی های انرژی زا، شیر و چای) و سپس میزان مواد شیمیایی پایدار در خون آنها. مورد آزمایش قرار گرفت.

محققان همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه پرسیدند که چقدر در خانه، در یک رستوران فست فود یا در یک رستوران غیر فست فود فست فود می خورند. آنها از این اطلاعات برای آزمایش این فرضیه استفاده کردند که میزان تماس افراد با بسته بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی پایدار چقدر بوده است.

دانشمندان سالهاست که درباره “مواد شیمیایی پایدار” هشدار داده اند. این ترکیبات پرکاربرد شامل مشتقات پلی فلوئوروآلکیل، دسته ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر است که برای دهه ها در صنایع مختلف برای مقاومت در برابر گرما، آب، گریس و لکه ها استفاده می شود.

در هشتاد سال گذشته مشتقات زیادی از این ترکیبات ساخته شده است که در تولید هزاران کالای مصرفی روزانه از ظروف یکبار مصرف مواد غذایی گرفته تا فوم نسوز (کپسول آتش نشانی) استفاده می شود.

این ترکیبات که آثاری از آن‌ها حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کره زمین از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند در بدن ما باقی بمانند. محیط زیست برای ده ها هزار سال . به همین دلیل به مواد شیمیایی «دائمی» می گویند.

مطالعات نشان داده اند که آنها می توانند هورمون ها را مختل کنند، استخوان ها را ضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهند. آنها همچنین با انواع مختلف سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مقادیر زیاد چای، گوشت‌های فرآوری‌شده و خارج کردن آن با افزایش سطوح مواد شیمیایی پایدار در بدن در طول زمان مرتبط است.

کدام غذاها حاوی سطوح خطرناکی از مواد شیمیایی پایدار هستند؟  چه غذاهایی را باید کمتر خورد؟محققان می گویند که هات داگ دارای سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار است

در واقع، شرکت کنندگانی که چای، هات داگ و گوشت های فرآوری شده بیشتری مصرف می کردند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی که در خارج از خانه تهیه می شدند با سطوح بالاتری از این ماده شیمیایی مرتبط بودند. افرادی که غذاهایی مانند سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزای تهیه شده در رستوران ها می خوردند، سطوح بالاتری از مواد شیمیایی پایدار در خون خود نشان می دادند. محققان می گویند متوجه شده اند که این مشکل عمدتاً در فرآیند بسته بندی محصولات غذایی ایجاد می شود.

به عنوان مثال، آنها فرض می کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی پایدار به دلیل کیسه ای است که چای در آن قرار می گیرد. گوشت های فرآوری شده نیز جای تعجبی ندارند و راه های بالقوه زیادی برای آلودگی در فرآیند تولید دارند.

هیلی همپسون، محقق فوق دکتری در دانشکده پزشکی کک در کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند با مواد شیمیایی پایدار آلوده شوند».

کدام غذاها حاوی سطوح خطرناکی از مواد شیمیایی پایدار هستند؟  چه غذاهایی را باید کمتر خورد؟محققان می گویند بسته بندی محصولات غذایی نقش موثری در میزان مواد شیمیایی پایدار در آنها دارد.

نویسندگان این مطالعه می گویند که هدف از آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها “سالم” و کدام یک نیستند، بلکه هدف این است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت کنند آلودگی آنها از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر حضور آنها در آب متمرکز بود، اما دانشمندان اکنون می گویند که مواد غذایی آلوده به احتمال زیاد خطر بیشتری برای سلامت انسان ایجاد می کند.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی شامل برخی بسته بندی های کاغذی و پلاستیکی، آفت کش ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی پایدار است که برای رشد محصولات غذایی استفاده می شود.

نتایج مطالعات جدید در مجله علمی «Environment International» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا