فناوری

کدام ۱۰ کشور در سال ۲۰۲۳ بیشتر برای فیلترشکن‌ها جستجو کردند؟ / ایران در رتبه سوم قرار دارد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

جماران: سایتی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و رمزنگاری ضمن بررسی کشورهایی که بیشترین جستجوی فیلترشکن در آنها در سال ۲۰۲۳ انجام شده است، ایران را در رتبه سوم استفاده از فیلترشکن اعلام کرده است: در حالی که ایران با وب سایت خود سیاست فیلتر کردن، دسترسی شهروندان خود به ابزارهای حفظ حریم خصوصی نرم افزار را مسدود می کند، استفاده از VPN ها کاملاً غیرقانونی نیست. در عوض، ایرانی ها می توانند فیلترشکن هایی را که در ایران ثبت و تایید شده اند، ثبت و استفاده کنند.

سایت بین المللی «تکنوپدیا» با محوریت فناوری اطلاعات و رمزنگاری در گزارشی ضمن بررسی گرایش کشورها به استفاده از VPN اعلام کرد: در سراسر جهان استفاده از فیلترشکن رو به افزایش است. مسدودکننده‌ها با پوشاندن آدرس‌های IP کاربران، با پنهان کردن ترافیک کاربر از کوکی‌ها، ردیاب‌ها و پایگاه‌های داده موتورهای جستجو، یک لایه اضافی از حریم خصوصی برای ناشناس بودن فراهم می‌کنند.

در کشورهای غربی، بسیاری از مردم به دلایل تفریحی از مسدودکننده‌ها استفاده می‌کنند، از جمله رفع انسداد محتوای دارای محدودیت جغرافیایی در حین سفر یا لذت بردن از سرعت اینترنت سریع‌تر. این در حالی است که در کشورهای دیگر فیلترشکن ها جنبه تفریحی و سرگرمی ندارند.

به گزارش تکنوپدیا؛ برای اینکه بفهمیم ساکنان کدام کشورها بیشترین فیلترشکن‌ها را در سال ۲۰۲۳ جست‌وجو کرده‌اند، به Google Trends مراجعه کردیم، که یک ارزش رتبه‌بندی برای هر یک از ۷۴ کشور برتر استفاده‌کننده فیلتر ایجاد کرد. این عدد که در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ محاسبه شده است، نشان می دهد که عبارت جستجوی «VPN» در سال ۲۰۲۳ در هر کشور چقدر محبوب بوده است.

برخی از اعداد موجود در این داده ها که بالاتر از ۱۰۰ است به معنای نسبت بیشتر جستجوها است و نسبت جمعیت کشور در این شاخص در نظر گرفته شده است. بنابراین، یک کشور کوچک که در آن ۸۰٪ جستجوها برای ضد فیلتر هستند، دو برابر احتمال دارد که کشور بزرگی که در آن فقط ۴۰٪ جستجوها برای ضد فیلتر هستند. همچنین مکان هر کشور را در همان داده‌های سال ۲۰۲۲ نشان داده‌ایم – و درصد نوسانات سال به سال – تا ببینیم چقدر جستجوهای فیلترشکن در آنجا افزایش یا کاهش یافته است.

بر اساس داده های گوگل ترندز، ۱۰ کشور برتر با بیشترین جستجو برای عبارت فیلترشکن در سال ۲۰۲۳ عبارتند از: ترکمنستان، اتیوپی، ایران، میانمار، چین، سوریه، افغانستان، سنت هلنا، سنگال و اوگاندا.

تکنوپدیا در ادامه ادعا کرد، با این حال، در حالی که ایران با سیاست فیلترینگ سایت خود دسترسی شهروندان خود را به ابزارهای حریم خصوصی نرم افزاری مسدود می کند، استفاده از فیلترشکن ها کاملاً غیرقانونی نیست. در عوض، ایرانی ها می توانند فیلترشکن هایی را که در ایران ثبت و تایید شده اند، ثبت و استفاده کنند.

به گفته این سایت، با توجه به اینکه این فیلترشکن ها مجاز هستند، ناشناس بودن مشابه همتایان غیرقانونی خود را ارائه نمی دهند.

اگرچه در ابتدای سال ۲۰۲۲ ایران قانونی را پیشنهاد کرد که در صورت تصویب، استفاده از فیلترشکن تا دو سال حبس دارد، اما ۹۷ درصد افراد ۱۵ تا ۱۷ ساله در ایران از فیلترشکن استفاده می کنند که نشان می دهد تقریبا از هر سه نفر در ایران دو نفر از فیلترشکن استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا