کردستان در جشنواره کن ۲۰۲۵ از کمیسیون فیلم و صندوق تولید سینمایی خود رونمایی کرد
قباد طالبانی ، معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون فیلم کردستان ، به جشنواره کن آمد تا جهان را به منطقه دعوت کند و چشم انداز کمیسیون را توضیح دهد.
کردستان ، یک منطقه نیمه مستقل از عراق شمالی ، که همیشه برای جنگ مشهور است ، اکنون در جشنواره فیلم در کن حضور دارد تا چهره ای جدید و هنری را نشان دهد. معاون نخست وزیر کردستان و بنیانگذار کمیسیون فیلم منطقه از معرفی برنامه های جدید فیلمبرداری و پشتیبانی سینما برای کردستان به منظور تبدیل شدن به یک هدف جذاب برای فیلم سازی و تولید فیلم خبر داد.
کردستان ، یک منطقه کوچک و نیمه مستقل در شمال عراق ، که همیشه در جنگ درگیر بود ، روز چهارشنبه مورد توجه جشنواره فیلم کن قرار گرفت و کمیسیون فیلم تازه تأسیس خود را تحت نظارت دفتر نخست وزیر اعلام کرد و برنامه های خود را برای ایجاد صندوق فیلم اعلام کرد. این شهر فرهنگی که به عنوان سالی در شهر سلیمانیه نیز شناخته می شود ، قصد دارد “مجوز هنرمندان کرد از طریق آموزش و پشتیبانی” و “باز کردن داستان ها و مکان های منطقه برای فیلمسازان در سراسر جهان” باشد.
قباد طالبانی ، معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون فیلم کردستان ، به جشنواره کن آمد تا جهان را به منطقه دعوت کند و چشم انداز کمیسیون را توضیح دهد. علاوه بر او ، باوی یاسین ، بنیانگذار و رئیس کمیسیون فیلم ، مدیر کرد و سوئدی کاردو رازیازی (با نقش اصلی در فیلم هایی مانند Rheinegold و Pasker) ، آماندا تونی ، مدیر عامل شرکت سکوی خلاق مرحله ۳۲ و مارج گالاس است.
طالبانی در سخنرانی خود گفت: “وقتی آنها نام کردستان را می شنوند ، بسیاری از مردم فکر می کنند که جنگ ، تخریب ، مهاجرت و پناهندگان را به یاد می آورند ، اما من اینجا هستم تا به آنها بگویم که طرف دیگری از کردستان ، طرف هیجان انگیز او وجود دارد.” با شروع کمیسیون فیلم کردستان ، فرصت خوبی برای نشان دادن این موقعیت دیگر وجود دارد. اولی زیبایی طبیعی ما است ، دوم فرهنگ هنری غنی ما است. هنر همیشه وسیله ای برای گفتن تاریخ ما بوده است.
وی همچنین به مزایای اقتصادی ترویج تولید فیلم اشاره کرد: “این فرصتی برای ایجاد انواع مختلفی در دانش کردستان است.” کردستان فقط سیاست و نفت نیست. طالبانی خوشحال است که کردستان برای توسعه آماده است و مکان های زیبای او برای همه علاقه مندان باز است و منتظر است تا همه را در کردستان میزبانی کند.
باوی یاسین ، که در بلژیک بزرگ شده است و دارای لیسانس و دارایی کارشناسی ارشد در فیلم سازی از بروکسل است ، گفت که وی برای ساخت یک مستند به کردستان بازگشت و تحقیقات و تلاش های خود را با دیدن پتانسیل عظیم منطقه در توسعه صنعت شنوایی ویسم آغاز کرد. وی گفت: “ده سال طول کشید تا به اینجا بیایم و از آن متشکرم.”
در جلسه پانل ، یاسین به یاد آورد که وقتی در سال ششم به عنوان فیلمی به عنوان فیلمی فیلمبرداری شد ، “داعش چند کیلومتری دورتر بود و ما با بسیاری از مشکلات سیاسی روبرو شدیم” ، اما به دلیل فرصتی برای رفتن ادامه یافت. وی اعلام کرد که صندوق فیلم Suli در آینده نزدیک آغاز می شود و جزئیات به زودی اعلام می شود.
علاوه بر ویترین هایی مانند “Game of Thrones” و “White Laleh” ، گردشگری اساسی در فیلم و تلویزیون فرصتی مهم برای مراکز تولید مشتاق است. مارگ گلس تأکید کرد که گردشگری فیلم می تواند درک منفی اولیه کردستان را کاهش داده و جهان را با فرهنگ و ثروت منطقه آشنا کند.
آماندا تونی از سطح ۳۲ گفت که شرکت وی در حال کار بر روی آموزش رسمی و صدور گواهینامه برای فیلم و تلویزیون خلاق است و امیدوار است با کمیسیون فیلم کردستان برای آموزش استعدادهای منطقه و حمایت از تولید مشترک همکاری کند.
کاردو رازیازی ، بازیگر کرد کرد گفت: “این یک لحظه خاص برای من است که داستانهای کرد را بگویم که در سراسر جهان کمتر قابل مشاهده بودند.”
طالبانی اظهارات خود را با یک خاطره به پایان رساند و گفت وقتی سالها پیش در سازمان ملل متحد بود ، نتوانست پرچم کرد را در بین صدها کشور پیدا کند. وی گفت: “اگر بتوانیم پرچم خود را به روشی غیر سیاسی ، بدون تهدید و از طریق هنر نشان دهیم ، می توانم از فیلم های خوب در کردستان لذت ببرم و لذت ببریم.”