اخبار بورس

“کرماشا” برنده ماراتن تولید اوره در تابستان ۱۴۰۳

در زمینه تولید اوره اتفاق افتاد.

در زمینه تولیدکنندگان اوره، تابستان امسال تنها پتروشیمی کرمانشاه توانست با رشد تولید اوره، ماراتن تولید در این بخش را از آن خود کند.

گزارش کردن افق میهنصنعت پتروشیمی به صنایع متانول، اوره، الفین، پلیمر و آروماتیک تقسیم می شود که اوره به عنوان یکی از محصولات مهم دارای کاربردهای متنوع در صنایع مختلف است.

به عنوان منبع نیتروژن، اوره رایج ترین کود شیمیایی مورد استفاده در سراسر جهان است. ۷۰ درصد از کل اوره تولید شده در جهان برای مصارف کشاورزی، بقیه تولید عمدتاً برای مصارف کشاورزی، تولید پودر ملامین، مصارف آرایشی و بهداشتی، صنایع خودروسازی و خوراک دام استفاده می شود.

بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲، پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، قیمت اوره روندی صعودی را تجربه کرد و سپس از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ وارد فاز نزولی شد که علت اصلی آن کاهش هزینه‌های تولید در چین و خشکسالی در این کشور بود. اما بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۱ روند صعودی جزئی داشت و شرایط بهبود یافت.

عمده ترین تولیدکنندگان اوره در ایران پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز و پتروشیمی خراسان هستند که در بازار سرمایه نیز فعالیت می کنند.

ظرفیت تولید اوره ایران بیش از ۵.۶ میلیون تن در سال است و در پتروشیمی های پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان، لردگان و رازی تولید می شود.

عباس زاده، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی ایران در ۱۰ سال آینده، افزود: ظرفیت فعلی ۱۶ میلیون تنی تولید متانول به ۳۴ میلیون تن خواهد رسید که بخشی از آن خواهد بود. به GTP -Plans مورد استفاده تبدیل شود. ظرفیت تولید آمونیاک نیز از ۷ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن افزایش می یابد. تولید اتیلن از پروژه های MTO البته تا حدودی افزایش می یابد و برخی از پروژه های الفین نیز به جای اتان اجرا می شود. تولید اوره نیز اندکی افزایش خواهد یافت.

بررسی گزارش های منتشر شده از سوی شرکت های پتروشیمی نشان می دهد که در تابستان امسال تنها ۸ شرکت فعال موفق به افزایش حجم تولید خود نسبت به تابستان سال گذشته شدند.

در شرکت های پلیمری پتروشیمی جم و پتروشیمی جم پیلن، پلیمر آریاسول، پتروشیمی تخت جمشید و پتروشیمی قائد بصیر حجم تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

در بخش آروماتیک تنها شرکت پتروشیمی بوعلی سینا توانسته رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دست آورد.

این در حالی است که در زمینه تولیدکنندگان اوره، تنها پتروشیمی کرمانشاه توانست با رشد تولید اوره در تابستان سال جاری، ماراتن تولید در این بخش را از آن خود کند.

بر اساس این گزارش، عملکرد شرکت صنعت پتروشیمی کرمانشاه در پایان نیمه نخست امسال نشان داد که در این مدت در مجموع دو هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان گردش مالی داشته است. این مبلغ دریافتی «کرماشا» حاصل فعالیت این شرکت در بازارهای داخلی و خارجی بوده است. محصولات فروخته شده پتروشیمی کرمانشاه در این مدت مربوط به آمونیاک، اوره و اوره کشاورزی بوده است.

لازم به ذکر است در ۶ ماهه نخست صنعت پتروشیمی کرمانشاه، بازار صادرات ۲.۶۲ میلیارد تومان بوده است. این مقدار ۶۹.۴۷ درصد از کل گردش مالی این شرکت پتروشیمی را به خود اختصاص داده است که مابقی از بازار داخلی بوده است.

صنایع پتروشیمی کرمانشاه در ۶ ماهه نخست سال جاری مجموع تولید اوره و آمونیاک خود را به ۴۸۴۰۰۰۳۳۲ تن رساند و توانست ۴۷.۶۶ درصد (معادل ۲۳۰۰۰۰۸۷۳ تن) را به مشتریان خود بفروشد. لازم به ذکر است بیشترین فروش محصولات این شرکت نیز در بازار صادراتی به میزان ۱۵۰ هزار و ۵۲۶ تن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا