ترندهای روز

کره زمین مدتی کوتاه دو «ماه» خواهد داشت

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

پاییز امسال، خود را برای یک پدیده کیهانی غیرمنتظره آماده کنید: دانشمندان می گویند که زمین در آستانه رسیدن به ماه دوم است.

سیارکی در شرف افتادن در دام گرانش زمین است و به طور موقت به دومین قمر کوچک زمین تبدیل می شود.

این میهمان کیهانی از یکشنبه ۲۹ سپتامبر (۸ مهر) به مدت دو ماه میهمان سیاره زمین خواهد بود و سپس از مدار گرانش زمین خارج می شود.

متأسفانه، این ماه دوم بسیار کوچک و کم نور است که قابل مشاهده نیست. مگر اینکه تلسکوپ حرفه ای در دسترس باشد.

این سیارک برای اولین بار توسط سیستم هشدار برخورد اطلس ناسا در ۷ آگوست شناسایی شد.

دانشمندان مسیر آن را در مطالعه ای در مجموعه مقالات انجمن نجوم آمریکا منتشر کردند.

این سیارک که دانشمندان آن را PTS 2024 می نامند، از کمربند سیارکی آرجونا می آید و حاوی سنگ هایی است که مداری مشابه مدار زمین را دنبال می کنند.

گاهی اوقات برخی از این سیارک ها بسیار به زمین نزدیک می شوند و در فاصله ۲.۸ میلیون مایلی (۴.۵ میلیون کیلومتری) از زمین قرار می گیرند.

محققان می گویند اگر سیارکی مانند این با سرعت نسبتاً آهسته حدود ۲۲۰۰ مایل در ساعت (۳۴۵۰ کیلومتر در ساعت) حرکت کند، کشش گرانشی زمین می تواند تأثیر قدرتمندی بر آن داشته باشد و حتی برای مدت کوتاهی آن را به دام بیاندازد.

این دقیقاً همان چیزی است که قرار است رخ دهد. از آخر این هفته، این سیارک کوچک حدود دو ماه در مدار زمین خواهد بود.

جنیفر میلارد، ستاره شناس و مجری مجموعه پادکست های نجومی، به بی بی سی گفت که این سیارک در ۲۹ سپتامبر وارد مدار زمین خواهد شد و همانطور که در ۲۵ نوامبر پیش بینی شده بود (۵) آذر) آن را ترک خواهد کرد.

او می گوید: قرار نیست این سیارک به طور کامل به دور سیاره ما بچرخد، بلکه فقط مسیر مدارش تغییر می کند و با نیروی زمین مسیرش کمی پیچ می خورد و پس از مدتی به مسیر خوب خود ادامه می دهد. مسیر.”

این سیارک حدود ۱۰ متر طول دارد که در مقایسه با ماه که قطری در حدود ۳۴۷۴ کیلومتر دارد واقعا کوچک است.

از آنجایی که این سیارک از صخره های بی رنگ و غیر انعکاسی ساخته شده است، حتی اگر از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ خانگی استفاده کنند، نمی توان آن را روی زمین دید.

خانم میلارد گفت: «تلسکوپ های حرفه ای می توانند آن را نشان دهند. احتمالاً تصاویر زیادی از این سیارک در اینترنت خواهید دید که مانند یک نقطه کوچک است که با سرعت زیاد از مقابل ستاره ها عبور می کند.

قمرهای کوچک قبلاً شناسایی شده بودند و اعتقاد بر این است که ما به بسیاری از آنها توجه نکرده ایم.

برخی از آنها برای بازدید دوباره برمی گردند. سیارک NX-1 2022 یک بار در سال ۱۹۸۱ و بار دیگر در سال ۲۰۲۲ دومین قمر زمین شد.

بنابراین، اگر این بار نتوانستید PTS 2024 را ببینید، نگران نباشید. دانشمندان پیش بینی کرده اند که این سیارک دوباره در سال ۲۰۵۵، ۳۱ سال دیگر، از زمین بازدید خواهد کرد.

جنیفر میلارد می‌گوید: «این نشان می‌دهد که منظومه شمسی چقدر شلوغ است و تعداد سیارک‌ها و اجرام مختلف وجود دارد که هنوز بسیاری از آنها را کشف نکرده‌ایم». این سیارک همین امسال کشف شد.”

او ادامه می دهد: «ده ها هزار، شاید صدها هزار جرم مختلف آسمانی وجود دارد که ما آنها را کشف نکرده ایم. این نشان می دهد که چقدر مهم است که به طور مداوم آسمان شب را مشاهده کنید و آنها را پیدا کنید.”

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا