کسب موفقیت با هوش مصنوعی
بررسی کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در صنعت؛
استفاده روزافزون از هوش مصنوعی نشان دهنده اهمیت روزافزون کاربردهای آن در صنایع مختلف است. در این زمینه، بیش از هر زمان دیگری درباره اهمیت استفاده شرکت ها از هوش مصنوعی برای بقا در صنعت، فکر می شود. شرکت ها باید از این فناوری جدید برای بقا و رقابت در بازارهای پویا و پیچیده استفاده کنند. استفاده مؤثر از هوش مصنوعی در سازمانها و کسبوکارها نه تنها میتواند باعث افزایش کارایی، بهبود عملکرد، ایجاد تجربه کاربری بهتر و بهبود خدمات شود، بلکه به رشد و توسعه پایدار شرکتها کمک کرده و آنها را در مسیر موفقیت و رشد قرار میدهد.
گزارش کردن اخبار بورسدر چند دهه گذشته، هوش مصنوعی بهعنوان یکی از پیشرفتهترین و نوآورانهترین فناوریها بهطور چشمگیری تکامل یافته است. این فناوری نه تنها در زمینه های علم و فناوری بلکه در صنایع مختلف به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از مواردی مانند بهبود فرآیندهای تولید، بهینه سازی عملکرد تجاری، تسهیل تصمیم گیری های پیچیده، توسعه محصولات مبتنی بر داده، شناخت الگوهای پیچیده، تجزیه و تحلیل داده های پزشکی و بهبود خدمات بهداشتی و درمانی تا ارائه سیستم های هوشمند و خودکار، هوش مصنوعی یکی از پیشگامان فناوری در دنیای امروز است. جهان به خوبی شناخته شده است.
استفاده روزافزون از هوش مصنوعی نشان دهنده اهمیت روزافزون کاربردهای آن در صنایع مختلف است.
در این زمینه، بیش از هر زمان دیگری درباره اهمیت استفاده شرکت ها از هوش مصنوعی برای بقا در صنعت، فکر می شود. شرکت ها باید از این فناوری جدید برای بقا و رقابت در بازارهای پویا و پیچیده استفاده کنند. استفاده موثر از هوش مصنوعی در سازمان ها و شرکت ها نه تنها می تواند باعث افزایش کارایی، بهبود عملکرد، ایجاد تجربه کاربری بهتر و بهبود خدمات شود، بلکه از رشد و توسعه پایدار شرکت ها حمایت کرده و آنها را در مسیر موفقیت و رشد قرار می دهد. .
از سوی دیگر، عدم استفاده از این فناوری جدید می تواند به شکاف بزرگی در رقابت پذیری و پایداری شرکت ها منجر شود.
در عصر کلان داده و تجزیه و تحلیل پیشرفته، توسعه و اجرای یک چشم انداز و استراتژی برای تبدیل داده های سازمانی به نتایج برتر ممکن است تنها راه موفقیت باشد. تصمیمگیریها و اقداماتی که صرفاً بر اساس سوابق تاریخی، تحلیلهای سادهگرایانه و احساس درونی، و همچنین پیگیری اهداف کوتهنگر یا فناوریهای تجاریسازی شده (کالا شده) است، دیگر کافی نیستند – و با این حال بسیاری از شرکتها در وضعیت موجود و در بین آنها گیر کردهاند. آن دسته از گروه هایی که موفق هستند به طور موثر از تجزیه و تحلیل استفاده می کنند. یعنی کسانی که اطلاعاتی مانند الگوها، روندها و بینش ها را از داده ها استخراج می کنند و از آنها برای تصمیم گیری، اقدامات و نتایج استفاده می کنند که شامل هر دو نوع تحلیل اعم از سنتی و پیشرفته است که در واقع مکمل یکدیگر هستند.
دادهها فقط در صورتی مفید هستند که نحوه استفاده از آن را بدانید. همه شرکت ها، صرف نظر از منشأ آنها، باید خود را شرکت های داده و تجزیه و تحلیل بدانند. تا زمانی که داده ها درگیر هستند، گامی حیاتی در جلوتر ماندن از رقبا و افزایش توانایی شرکت ها برای ایجاد مزایای بزرگ برای مردم و مشاغل است.
بسیاری از شرکت ها از این مشکل آگاه هستند و می خواهند سیستم داده و تجزیه و تحلیل خود را متحول کنند. با این حال، شما باید فرصت ها را شناسایی کنید، هوش مصنوعی را در دنیای واقعی، موارد استفاده و برنامه های کاربردی آن به کار ببرید، و یک چشم انداز و استراتژی برای ایجاد مشکل ایجاد کنید.
تبدیل ایده هوش مصنوعی به مزایای واقعی قابل درک و اندازه گیری توسط افراد و شرکت ها بسیار دشوار است و به اهداف، رهبری، تخصص و رویکرد صحیح نیاز دارد. همچنین مستلزم پذیرش و هماهنگی در سطح مدیریت ارشد است. من همه اینها را توسعه هوش مصنوعی کاربردی می نامم. این موضوع این کتاب و به ویژه چارچوبی را که ارائه می دهد توضیح می دهد. توجه داشته باشید که من آن را “تحول هوش مصنوعی کاربردی” می نامم و نه تحول دیجیتال. به نظر من این تمایز برای توضیح مختصر دلیل آن بسیار مهم است
خواهم داد
اصطلاحاتی مانند نوآوری، دگرگونی و اختلال به طور مداوم و متداول استفاده می شود. اصطلاح تحول دیجیتال به همان اندازه گسترده است و بنابراین لزوماً به وضوح تعریف نشده است. اشتباه نکنید؛ در بیان و معنای مورد نظر ارزش وجود دارد و شرکت های زیادی وجود دارند که به شدت نیاز به تجربه تحول دیجیتال دارند و هر چه زودتر درگیر شوند بهتر است. اما فقط گفتن نیاز به تحول دیجیتال ممکن است سوالات بیشتری را ایجاد کند.
برخی از این سوالات عبارتند از:
تحول دیجیتال دقیقاً به چه معناست؟ از چه فناوریها یا سیستمهای فناوری خاصی (مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیا) استفاده کنیم و کدام را ابتدا انتخاب کنیم؟
چگونه بین اهداف دیجیتال و نوآوری های مختلف اولویت بندی کنیم؟
تحول دیجیتال چگونه و تا چه اندازه اهداف ما را برآورده می کند؟
هزینه آن چقدر خواهد بود و بازگشت سرمایه بالقوه چقدر است؟
چه زمانی به این بازگشت سرمایه پی خواهیم برد؟
هر سه کلمه در جمله “توسعه هوش مصنوعی کاربردی” معنای خاصی دارند.
با توجه به ماهیت نسبتا جوان هوش مصنوعی و استفاده محدود (تاکنون) آن در برنامه های کاربردی دنیای واقعی، هوش مصنوعی به طور گسترده به عنوان یک نظریه در نظر گرفته می شود. اصطلاح “کاربردی” برای تمایز بین هوش مصنوعی نظری و هوش مصنوعی مورد استفاده در دنیای واقعی استفاده می شود و در حال حاضر شاهد گسترش قابل توجه و متنوعی هستیم.
انتظار میرود که اصطلاح «تحول» در زمینه هوش مصنوعی به معنای استفاده از هوش مصنوعی برای دستیابی به مزایا یا نتایج خاصی باشد که با روشهای دیگر به دست نمیآیند، یا در موارد دیگر برای دستیابی به نتایج تأثیرگذار به روشی بسیار کارآمدتر. (زمان و هزینه) و همچنین ارزشمندتر است. در این زمینه، توسعه هوش مصنوعی کاربردی جایی برای ابهام باقی نمی گذارد – این به معنای استفاده از تکنیک های هوش مصنوعی موجود و جدید برای توسعه راه حل های واقعی است که می تواند مشاغل و زندگی مردم را متحول کند. ایجاد تحول دیجیتال یا تغییر هوش مصنوعی کاربردی هم به یک چشم انداز و هم به یک استراتژی نیاز دارد. AIPB به پیشبرد این توسعه هوش مصنوعی کمک می کند.
نویسنده: شیوا مرعشی ; برگرفته از کتاب “هوش مصنوعی، تحولی در دنیای انسان و تجارت”.