ترندهای روز

کشفی جدید از زمان حکومت هخامنشیان بر اورشلیم؛ سکه کمیابی که ۲۵۵۰ سال قدمت دارد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

باستان شناسان سکه نقره ای کمیاب را کشف کردند که در زمان پادشاهان ایرانی در حفاری های باستان شناسی در منطقه جبل الخلیل اسرائیل در خارج از اسرائیل ضرب شده است.

این پول مربوط به دوره ای است که سکه های جدید در این منطقه وارد شده است. تاکنون تنها حدود ۶ سکه از این نوع در اسرائیل پیدا شده است.

کارشناسان می گویند که سکه ضرب شده مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد به صورت نیمه پیدا شده است که نشان دهنده زمانی است که از قطعات نقره وزن دار به جای سکه استفاده می شده است.

در این زمان صنعت سکه هنوز در مراحل اولیه بود و به جای سکه از قطعات نقره وزن دار استفاده می شد. این روش بعدها به تدریج جای خود را به سکه های کامل داد، به این معنی که به جای قطعات نقره، سکه های کامل ضرب می شد و برای ارزش گذاری درصد خلوص نقره به کار رفته در سکه ها تغییر می کرد.

به گفته باستان شناسان، این سکه احتمالاً توسط امپراتوری ایران در آن زمان یعنی هخامنشیان ضرب نشده است و قطعاً به دلیل ارزشش برای خریدهای سبک مانند نوشیدنی از آن استفاده نمی شده است.

روی این سکه کتیبه ای وجود دارد که توسط الف مهر یک مربع ایجاد شده است. بعدها، با استفاده از تکنیک های پیچیده تر، سکه ها با تمبرهای برجسته به جای فرورفته تولید شدند.

چند هفته پیش در جریان کاوش های باستان شناسی ساختمانی مربوط به دوره اول معبد (۱۲۰۰ تا ۵۸۶ قبل از میلاد) در همین منطقه کشف شد که باستان شناسان شواهدی از سکه های نقره در کف یکی از اتاق ها پیدا کردند. این امر نشان دهنده رواج تجارت سکه در پادشاهی یهودا (از قرن نهم تا ششم قبل از میلاد) است.

تخمین زده می شود که سکه های کشف شده متعلق به گروهی از سکه های بسیار اولیه باشد که در خارج از اسرائیل، در مناطق یونان باستان، قبرس و ترکیه ضرب شده اند.

به گفته باستان شناسان، سکه کشف شده با وزن ۱۱.۰۷ گرم “یک سکه با وزن استاندارد در منطقه پادشاهی یهودا بوده و نشان می دهد که اجناس در بازارها به دقت وزن شده اند.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا