ترندهای روز

کشف تازه دانشمندان: اسب‌ها قابلیت برنامه‌ریزی و تفکر استراتژیک دارند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک ضرب المثل قدیمی انگلیسی می گوید که می توان اسب را به سمت آب هدایت کرد، اما نمی توانی آن را بنوشی.

از قرن شانزدهم، این اصطلاح برای توصیف دشواری وادار کردن مردم به انجام عمل در جهت بهترین منافع خود استفاده شده است. اما اکنون تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که استفاده از این عبارت برای قرن ها احتمالا اشتباه بوده و اسب ها آنقدرها هم بی هوش نیستند.

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه ناتینگهام ترنت انگلستان انجام شد، اسب ها توانایی تفکر و برنامه ریزی از قبل را دارند و بسیار باهوش تر از آن چیزی هستند که دانشمندان قبلاً تصور می کردند.

لوئیز ایوانز، محقق و نویسنده اصلی این مطالعه، می گوید: “تحقیقات قبلی نشان داده است که اسب ها فوراً به محرک ها واکنش نشان می دهند، آینده نگری ندارند و اقدامات خود را برنامه ریزی نمی کنند. در حالی که مطالعه ما نشان می دهد که آنها از عواقب و نتایج آن آگاه هستند. اقدامات آنها.”

محققان برای آزمایش اسب ها یک بازی ۳ مرحله ای برای ۲۰ اسب اجرا کردند و در نهایت متوجه شدند که اسب ها به نوعی روش بازی خود را تغییر می دهند تا بتوانند با کمترین تلاش بیشترین پاداش را دریافت کنند.

مرحله اول بازی به این صورت بود که اگر اسبی با پوزه به یک تکه کارت دست می زد، با غذا پاداش می گرفت.

در مرحله دوم، محققان یک چراغ خطر را به بازی اضافه کردند. به این ترتیب اگر چراغ خاموش بود و اسب ها به کارت دست می زدند، به آنها هدیه می دادند.

در مرحله سوم، محققین یک جریمه را در نظر گرفتند. به این ترتیب اگر چراغ روشن بود و اسب ها کارت را با بینی خود بوییدند، به آنها غذا نمی دادند.

محققان مشاهده کردند که اسب‌ها در ابتدا نور را نادیده می‌گرفتند و بدون توجه به روشن بودن یا نبودن چراغ کارت را لمس می‌کردند. اما تیم محققان کم کم متوجه شدند که اسب ها در زمان مناسب کارت را با بینی خود لمس می کنند تا جریمه نشوند و غذا را دریافت کنند.

محققان می گویند این تغییر ناگهانی در استراتژی نشان می دهد که اسب ها دارای سطح بالاتری از استدلال شناختی نسبت به آنچه قبلا تصور می شد، دارند.

به گفته آنها، نوع بازی اسب ها را ایجاب می کرد که هدفمند به آینده فکر کنند تا به آنچه می خواستند برسند.

آقای ایوانز گفت که یافته جدید می تواند به حمایت از این ایده کمک کند که آموزش اسب نیازی به روش های بد یا خشن برای به دست آوردن عملکرد خوب از اسب ندارد.

نتایج مطالعات جدید به زودی در مجله علمی “Applied Animal Behavior Science” منتشر خواهد شد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا