ترندهای روز

کشف تصاویر حکاکی شده چند «فرعون» در زیر آب‌های نیل

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (irtahlil.com):

در طی یک سفر غواصی در رودخانه نیل، باستان شناسان حکاکی های صخره ای را کشف کردند که تصاویری از چندین فرعون مصر باستان را به همراه کتیبه های هیروگلیف نشان می داد.

یک تیم مشترک فرانسوی و مصری این حکاکی‌ها را در زیر آب‌های نیل در جنوب اسوان در منطقه‌ای پیدا کردند که بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ زمانی که سد بلند اسوان ساخته شد، زیر آب رفته بود. قبل از این سیل، تلاش تا حد امکان به رهبری یونسکو برای ثبت و انتقال بقایای باستانی از منطقه انجام شد. اما بسیاری از آثار به موقع قابل جابجایی نبودند و متأسفانه به دلیل اجرای پروژه عمرانی این آثار خیلی زود زیر آب رفتند.

اسوان برای مصریان باستان بسیار مهم بود زیرا تقریباً نزدیک مرز جنوبی کشور بود و تعدادی معابد مهم در نزدیکی آن وجود داشت، از جمله ابو سیمبل. مکانی با چهار مجسمه عظیم از رامسس دوم (زندگی ۱۳۰۳ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد) که هر کدام حدود ۲۱ متر ارتفاع دارند. اسوان همچنین خانه مجموعه معبد فیله است، جایی که آخرین کتیبه هیروگلیف مصری در سال ۳۹۴ پس از میلاد نوشته شده است.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که هدف این تیم شناسایی و ثبت کتیبه‌ها و حکاکی‌های باقی‌مانده در زیر آب است. برای انجام این کار، اعضای تیم در حال غواصی به بقایای باقی مانده و مستندسازی آنها با استفاده از عکاسی، ویدئو و فتوگرامتری هستند، تکنیکی که شامل گرفتن ده ها عکس از یک شی است که بعداً می تواند برای ایجاد یک مدل دیجیتالی سه بعدی استفاده شود.

مقامات وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کردند که تصاویر تازه کشف شده از فراعنه عبارتند از: Amenhotep III (حکومت در حدود ۱۳۹۰-۱۳۵۲ قبل از میلاد)، Thutmose IV (حکومت در حدود ۱۴۰۰-۱۳۹۰ قبل از میلاد)، Psammetik II (حکومت در حدود ۵۹۵-۵۸۹ قبل از میلاد) و اپریس (حدود ۵۸۹ تا ۵۷۰ قبل از میلاد)، فرمانروایان سلسله های ۱۸ و ۲۶. این بیانیه اطلاعات کمی در مورد آنچه که کتیبه ها می گوید یا ظاهر کنده کاری ها ارائه می دهد، اما اشاره می کند که آنها به خوبی حفظ شده اند. با ادامه کار تیم، احتمالا بقایای بیشتری پیدا خواهد شد.

حکاکی‌های مصر باستان را می‌توان حتی پس از چندین دهه از زیر آب بودن به دلیل پروژه ساخت سد بلند اسوان دید.

Live Science با دانشمندانی که در این تحقیق شرکت نداشتند تماس گرفت تا نظرات خود را در مورد حکاکی ها به دست آورد. جیتسه دایکسترا، استاد کلاسیک و مطالعات دینی در دانشگاه اتاوا، گفت که این یافته ها جالب هستند، اما برای دانستن اهمیت آنها به اطلاعات بیشتری نیاز است. ویلیام کاروترز، مدرس دانشکده مطالعات فلسفی، تاریخی و میان رشته‌ای در دانشگاه اسکس در بریتانیا، گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که بقایای بقایای بیشتری از آنچه یونسکو تصور می‌کرد در طول عملیات نجات در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ از سیل جان سالم به در برده است. بودن

آلخاندرو کمنز سرانو، باستان‌شناسی که کاوش‌ها را در گورستانی در نزدیکی اسوان و استاد مصرشناسی و باستان‌شناسی خاور نزدیک در دانشگاه جین در اسپانیا رهبری می‌کرد، به لایو ساینس گفت که اسوان یک مکان معدن مهم برای گرانیت بوده است، و این امکان وجود دارد که بقایای تازه کشف شده آنها قرار بود به قسمت دیگری از مصر منتقل شوند. از سوی دیگر، آنها ممکن است بخشی از معابد نزدیک اسوان باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا