ترندهای روز

کشف جدید: زنبورهای عسل حس بویایی خود را به‌خاطر گرما از دست می‌دهند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

تغییرات آب و هوایی و افزایش دمای کره زمین همواره پیامدهای نامطلوبی بر زندگی موجودات داشته است. تحقیقات نشان داده است که گرما می تواند اثرات منفی زیادی روی زنبورها به خصوص زنبورهای عسل داشته باشد.

امواج گرما نه تنها دمای بدن زنبورها را افزایش می دهد، بلکه به نظر می رسد گرمای زیاد حس بویایی آنها را نیز بسیار کاهش می دهد. این موضوع می تواند اثرات منفی زیادی بر بقای کلنی های زنبور عسل داشته باشد.

توانایی بوییدن گل ها یک مسئله حیاتی برای زنبورهای عسل است. حس بویایی همراه با نشانه های بصری زنبورها را به سمت بهترین گل ها به عنوان منبع غذایی راهنمایی می کند. با این حال، یک مطالعه نشان داده است که امواج گرما توانایی زنبورها در تشخیص عطر گل ها را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.

تاثیر منفی تغییرات آب و هوایی بر زنبورهای عسل

در این مطالعه، حشره شناس سابین ناتون و همکارانش زنبورها را در آزمایشی در معرض امواج گرما قرار دادند و رفتار آنها را بررسی کردند. محققان دریافتند که وقتی در معرض گرما قرار می گیرند، توانایی آنتن زنبورها برای تشخیص بوی گل ها ۸۰ درصد کاهش می یابد.

به گفته نیوتن، با توجه به اینکه انتظار می رود تغییرات اقلیمی شدت و فرکانس امواج گرما را افزایش دهد، حیوانات برای بقا باید راهی برای سازگاری با این شرایط پیدا کنند. در طول تکامل، بدن ضخیم و پشمالوی زنبورها برای زنده ماندن در سردترین مناطق سازگار شده است، اما سازگاری با سرما در دنیای گرم می تواند مرگبار باشد.

علاوه بر این، به گفته دانشمندان، تغییرات آب و هوایی باعث گرم شدن کندوهای عسل شده است که می تواند تهدیدی جدی برای رشد سالم بچه زنبورها باشد و منجر به کاهش جمعیت زنبور عسل شود. بنابراین می توان مشاهده کرد که تغییرات آب و هوایی چقدر می تواند بر بقای این حشرات تأثیر بگذارد.

کاهش شدید حس بویایی زنبورها در اثر گرما

در این مطالعه، محققان حدود ۱۹۰ زنبور را از دو گونه رایج “Bombus terrestris” و “B. pascuorum” جمع آوری کردند که به مدت حدود سه ساعت در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد در معرض امواج گرمای شبیه سازی شده قرار گرفتند. گروهی از زنبورها در یک محیط خشک قرار گرفتند، برخی به منابع شیرین دسترسی داشتند و برخی دیگر ۲۴ ساعت فرصت داشتند تا در دمای محیط پس از عملیات حرارتی بهبود یابند.

محققان سپس شاخک های زنبورها (که از آن برای بو کردن استفاده می کنند) را برداشتند و آزمایش کردند که آیا نورون های بویایی در شاخک ها هنوز هم قادر به تشخیص ترکیبات شیمیایی رایج در بسیاری از گل ها هستند – معروف به رایحه های گل.

این آزمایش نشان داد که امواج گرما قدرت سیگنال الکتریکی نورون ها را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد. این کاهش عملکرد در زنبورهای کارگر که همگی ماده هستند بیشتر از زنبورهای نر بود. همچنین حس بویایی در شاخک های زنبورهای عسل که ۲۴ ساعت برای خنک شدن و بهبودی فرصت داشتند، پس از این مدت بازسازی نشد. نیوتن می گوید:

این تعجب آور بود؛ همه ما انتظار داشتیم شاخک ها بازسازی شوند. “عدم بهبودی نشان می دهد که زنبورها به سرعت بهبود نمی یابند و این امر جمع آوری غذا را برای کلنی دشوار می کند.”

نوتن معتقد است که تأثیر منفی امواج گرما بر حس بویایی زنبورهای کارگر می تواند به طور غیر مستقیم بر بقای کل کلنی تأثیر بگذارد: “این می تواند توضیح دهد که چرا ما شاهد کاهش جمعیت زنبورهای عسل هستیم (در کنار عواملی مانند از دست دادن زیستگاه).

دیو ژلسون، بوم شناس زنبور عسل در دانشگاه ساسکس در برایتون انگلستان که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: «این تحقیق بسیار قوی به نظر می رسد. مورفولوژی شاخک ها در گونه های مختلف زنبور عسل مشابه است. اگر زنبورهای عسل از این طریق آسیب ببینند، احتمالاً سایر زنبورها نیز آسیب خواهند دید. البته تا زمانی که کسی آنها را بررسی نکند، مطمئناً نمی‌دانیم.»

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا