ترندهای روز

کشف حیر‌ت‌انگیز دانشمندان: مورچه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری، لانه خود را بازطراحی می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

هنگامی که مورچه ها با یک عامل بیماری زا مواجه می شوند، روش ساخت لانه خود را تغییر می دهند تا خطر ابتلا به بیماری همه گیر را کاهش دهند. ساختن لانه‌های تقسیم‌بندی‌شده‌تر به مورچه‌ها این امکان را می‌دهد تا فضاهای مختلفی را برای محدود کردن ارتباطات و کنترل گسترش بیماری ایجاد کنند.

در مطالعه‌ای، محققان گروه‌هایی متشکل از ۱۸۰ مورچه سیاه باغ (Lasius niger) را به همراه لارو و شفیره در ظروف پر از خاک قرار دادند و نحوه ساختن لانه‌شان را زیر نظر گرفتند. در این مطالعه دوربین هایی برای بررسی فعالیت های سطحی مورچه ها نصب شد و دستگاه سی تی اسکن شکل لانه های حفر شده در خاک را نشان داد.

هنگامی که مورچه ها با یک عامل بیماری زا مواجه می شوند، نحوه ساخت لانه خود را تغییر می دهند.

پس از یک روز، محققان ۲۰ مورچه دیگر را به هر گروه اضافه کردند. برخی از این ۲۰ مورچه با اسپورهای قارچی بیماری زا و برخی با محلول مشابهی که حاوی هاگ نبود اسپری شدند. محققان لانه ها را برای شش روز دیگر زیر نظر گرفتند.

مورچه ها با تغییر معماری لانه خود سپر خود را در برابر بیماری ها می سازند

در این آزمایش، محققان دریافتند که لانه‌هایی که توسط گروه‌های حاوی مورچه‌های آلوده به اسپور ساخته شده‌اند، بیشتر تقسیم‌بندی شده و کمتر به هم متصل هستند. مورچه‌های کارگر در این گروه‌ها سریع‌تر حفر کردند، تونل‌های بیشتری ساختند و ورودی‌هایی ایجاد کردند که از هم دورتر از گروه‌های سالم بود. آنها همچنین در مکان هایی دور از مرکز لانه ها فضاهایی می ساختند.

محققان با کمک شبیه سازی های کامپیوتری نشان دادند که این تغییرات در ساختار لانه ها می تواند ۵ تا ۱۰ درصد شیوع بیماری را در کلنی کاهش دهد. در تئوری، همه این تغییرات باعث می‌شود مورچه‌ها در هنگام حرکت در لانه کمتر با هم تماس بگیرند و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهند.

ناتالی استرومیت از دانشگاه بریستول انگلستان و همکارانش که این آزمایش را طراحی کردند، می‌گویند: «در طبیعت، این تغییرات رفتاری همراه با تغییر در لانه‌سازی به نظر می‌رسد که خطر گسترش بیماری را کاهش می‌دهد.» به گفته محققان، مورچه هایی که در معرض این بیماری قرار می گیرند، زمان بیشتری را در خارج از لانه سپری می کنند که نوعی خود انزوا است.

این گروه تحقیقاتی با بیان اینکه احتمالاً بسیاری از گونه‌های دیگر مورچه‌ها نیز در واکنش به بیماری‌های عفونی ساختار لانه‌های خود را تغییر می‌دهند، اظهار داشت: این تغییرات معماری در طول مدت طولانی تکامل بهینه شده‌اند و می‌توان از آنها به عنوان دلیلی بر مفهوم یا منبعی استفاده کرد. الهام‌بخش مداخلات انسانی در برابر بیماری‌ها». “

اریک فرانک از دانشگاه وورزبورگ آلمان، که در این آزمایش شرکت نداشت، می‌گوید: «مطمئنم که تحقیقات بیشتر در این زمینه می‌تواند به بینش‌های جدید و الهام‌بخشی در مورد ساختارهای انسانی منجر شود. [استرویمیت و همکارانش] آنها به طور متقاعدکننده ای سازگاری شگفت انگیز دیگری را با بیماری در جوامع حشرات نشان می دهند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا