ترندهای روز

کشف دانه‌های شیشه‌ای؛ وقتی دایناسورها در زمین پرسه می‌زدند، آتشفشان‌های ماه هنوز در فوران بودند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دانشمندان می گویند که بررسی سه مهره شیشه ای ریز روی سطح ماه که در سال ۲۰۲۰ توسط یک فضاپیمای چینی به زمین آورده شد، نشان می دهد که فعالیت های آتشفشانی در ماه از آنچه قبلا تصور می شد قدیمی تر است.

ترکیب شیمیایی این دانه ها نشان می دهد که تا حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش در ماه آتشفشان های فعالی وجود داشته است.

تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگی که توسط مأموریت کاوشگر Chang’e-5 بازگردانده شد، نشان می‌دهد که آتشفشان‌ها ۲ میلیارد سال پیش فروکش کرده‌اند. برآوردهای قبلی این عدد را ۴ میلیارد سال پیش نشان می‌داد.

جولی استوپار، دانشمند ارشد موسسه قمری و سیاره ای در هیوستون، تگزاس، می گوید: «این کمی غیرمنتظره بود.

پیشتر در سال ۲۰۱۴، تصاویری از مدارگرد شناسایی ماه ناسا فعالیت های آتشفشانی اخیر را در سطح ماه ثبت کرده بود. با این حال، به گفته دکتر استوپار، این دانه های شیشه ای اولین شواهد فیزیکی برای اثبات آن هستند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید منشأ آنها مورد نیاز است.

نمونه های سنگی جمع آوری شده از سطح ماه توسط کاوشگر Chang’e-5 چین، اولین نمونه هایی بودند که از دهه ۱۹۷۰ توسط فضانوردان آپولو ناسا و فضاپیمای اتحاد جماهیر شوروی به زمین بازگردانده شدند.

یک کاوشگر چینی دیگر نمونه هایی را از نیمه تاریک ماه جمع آوری کرد و در ژوئن امسال به زمین بازگرداند.

هه یویانگ، محقق آکادمی علوم چین و یکی از نویسندگان این مطالعه، می گوید: «این تحقیق می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم سیارات و قمرهای کوچک، از جمله قمر سیاره ما، چقدر می توانند از نظر آتشفشانی فعال باقی بمانند.

محققان حدود ۳۰۰۰ دانه ریز ماه را که کوچکتر از یک سر سوزن بودند مورد مطالعه قرار دادند و در میان آنها توانستند سه دانه شیشه ای را با نشانه هایی پیدا کنند که از یک آتشفشان آمده اند.

در واقع، دانه‌های شیشه‌ای روی سطح ماه تنها در دو موقعیت می‌توانند تشکیل شوند: یا هنگام برخورد یک شهاب سنگ یا زمانی که قطرات مذاب ناشی از فوران آتشفشانی سرد می‌شوند.

دکتر استوپار گفت که یافته های جدید “باید الهام بخش مطالعات بیشتری برای درک چگونگی وقوع این اتفاق باشد.”

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی «ساینس» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا