ترندهای روز

کشف دژکوب ۲۲۰۰ ساله متعلق به نبرد روم و کارتاژ در اعماق دریای مدیترانه

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

محققان یک چکش برنزی را در سواحل سیسیل در ایتالیا کشف کردند که به گفته آنها توسط یک کشتی جنگی در جریان “نبرد آگاتوس” بین امپراتوری روم و کارتاژ استفاده می شد.

یک زیردریایی اکتشافی در اعماق دریا یک قطعه برنزی بزرگ از این چکش را در عمق ۸۰ متری سواحل جزایر آگادی در شمال غربی سیسیل در دریای مدیترانه پیدا کرده است.

اداره میراث فرهنگی منطقه گفته است که این برجک در زیر کمان یک کشتی جنگی باستانی نصب شده است. این برجک ها در مقابل کشتی های جنگی رومی نصب می شدند تا با کشتی های دشمن برخورد کنند و باعث غرق شدن آنها شوند.

این ابزار در جریان رویداد مهم تاریخی «نبرد آگات» بین روم و کارتاژ، در سال ۲۴۱ قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفت.

کارتاژ، نام شهری باستانی به همین نام در شمال آفریقا و تونس امروزی، تمدنی بود که نزدیک به دو هزار سال پیش بر دریای مدیترانه تسلط داشت و از طریق تجارت دریایی قدرت زیادی به دست آورد.

در قرون سوم و دوم پیش از میلاد این تمدن بر سر تسلط بر مدیترانه غربی با جمهوری روم در تضاد بود و سه دوره طولانی جنگ بین این دو قدرت وجود داشت.

کارتاژ در هر سه این جنگ‌ها که به جنگ‌های کارتاژی یا پونیک معروف بودند، شکست خورد و به دلیل تهی شدن نیروهایش و باج‌های هنگفتی که مجبور به پرداخت به روم شد، رو به افول گذاشت.

کارشناسان می گویند که برجک کشف شده متعلق به یک کشتی در نبرد آگات است. این نبرد آخرین مرحله «جنگ اول پونیک» بین دو ابرقدرت بود که ۲۳ سال به طول انجامید و سرانجام به تسلیم کارتاژ به روم انجامید.

تجزیه و تحلیل محققان نشان می دهد که این سنگر دارای یک نقش برجسته زینتی و یک کلاه ایمنی رومی با سه پر حک شده بر روی آن است. این سبک کلاه نوک تیز یک سبک استاندارد برای سربازان رومی در آن زمان در نظر گرفته می شد.

این اولین بار نیست که محققان ابزار و ابزار جنگی مانند شمشیر و سکه را در این قسمت از دریای مدیترانه پیدا می کنند.

فرانچسکو پائولو اسکارپیناتو، یکی از اعضای شورای شهر پالرمو در این باره می گوید: بستر دریا در منطقه جزیره آگادی. [شما غربی سیسیل] “همیشه منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای افزودن به دانش خود در مورد نبرد دریایی بین ناوگان روم و کارتاژنی است.”

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا