ترندهای روز

کشف ردپای فسیلی مشابه در دو سوی اقیانوس؛ دایناسورها از طریق یک «بزرگراه باستانی» در ارتباط بوده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیرینه شناسان مجموعه ای از ردپاهای یکسان را در آفریقا و آمریکای جنوبی کشف کرده اند که نشان می دهد دایناسورها ۱۲۰ میلیون سال پیش، قبل از جدا شدن دو قاره، توسط یک “بزرگراه” زمینی بین دو قاره به هم متصل شده اند.

بیش از ۲۶۰ ردپای دایناسور که قدمت آنها به اوایل دوره کرتاسه می رسد و در برزیل و کامرون یافت می شود، اکنون بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر از یکدیگر در طرف های مخالف اقیانوس اطلس فاصله دارند.

لوئیس جاکوبز، دیرینه شناس در دانشگاه متدیست جنوبی در تگزاس و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت که رد پاها از نظر سن، شکل و موقعیت زمین شناسی مشابه هستند.

وی افزود: یکی از آخرین و باریک ترین نوارهای ارتباط زمین شناسی بین آفریقا و آمریکای جنوبی، منطقه شمال شرقی برزیل بود که در مقابل سواحل کنونی کامرون در امتداد خلیج گینه قرار داشت. آن را از طریق یک مسیر، بنابراین حیوانات در هر طرف به طور بالقوه می توانند در سراسر آن حرکت کنند.”

ردپایی در لایه نازکی از ماسه سنگی در دشت سیلابی منطقه Borburma برزیل و در گل فسیل شده در حوضه کومو کامرون پیدا شده است.

با محاسبه قد، محدوده سرعت و جرم بدن برای هر نوع رد پا، دیرینه شناسان به این نتیجه رسیدند که گونه های دایناسور در دو قاره مشابه هستند و بیشتر آنها دایناسورهای “تروپود” هستند که به داشتن سه چنگال و استخوان های توخالی معروف هستند.

چند فسیل دیگر به احتمال زیاد توسط “ساروپودهای” گردن دراز و دم دراز چهارپا یا “اورنیتیشیان” با ساختار لگنی پرنده مانند ایجاد شده اند.

در کنار این ردپاها، محققان حوضه های نیمه گرابن (ساختارهای زمین شناسی که هنگام جدا شدن پوسته زمین شکل می گیرند) نیز یافته اند.

دیرینه شناسان می گویند که رسوبات رودخانه ها و دریاچه ها در حوضه های حاوی گرده فسیلی احتمالاً ۱۲۰ میلیون سال قدمت دارند.

ابرقاره گندوانا که حدود ۱۸۰ میلیون سال پیش به دلیل فعل و انفعالات زمین شناسی از ابرقاره عظیم پانگه آ جدا شد، شامل چندین خشکی از جمله قاره های آمریکای جنوبی، آفریقا، استرالیا و قطب جنوب بود.

حدود ۱۴۰ میلیون سال پیش، آفریقا و آمریکای جنوبی شروع به جدایی کردند. این جدایی باعث ایجاد شکاف هایی در پوسته زمین در امتداد نقاط شکست شد. بعدها، اقیانوس اطلس جنوبی فضای بین دو قاره تازه تشکیل شده را پر کرد.

دانشمندان می گویند این ردیابی ها نشان می دهد که چگونه حرکت عظیم پوسته زمین شرایط ایده آلی را برای دایناسورها پیش از تقسیم ابرقاره ها به هفت قاره ای که امروز می شناسیم ایجاد کرد.

نتایج تحقیقات جدید در مجله علمی “New Mexico Museum of Natural History and Science” منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا