ترندهای روز

کشف سیاره‌ای «بالقوه قابل سکونت» در فاصله تنها ۴۰ سال نوری از زمین

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان می گویند سیاره ای به اندازه زمین و بالقوه قابل سکونت در فاصله ۴۰ سال نوری از ما کشف کرده اند.

این سیاره که Gliese 12b نام دارد، به اندازه زمین یا کمی کوچکتر از زهره است و دمای سطح آن حدود ۴۲ درجه سانتیگراد تخمین زده می شود.

ستاره مرکزی این سیاره یک کوتوله قرمز سرد به نام “Gliese 12” (Gliese 12) در صورت فلکی حوت است که حدود یک چهارم جرم خورشید را دارد و دمای سطح آن به حدود ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد (۶۰٪ از کل خورشید) می رسد. خورشید). این سیاره هر ۱۲ روز یک چرخش کامل به دور گلایز ۱۲ انجام می دهد.

شیشیر دالاکیا، محقق دکترای اخترفیزیک در دانشگاه کوئینزلند جنوبی در استرالیا، در مورد سیاره تازه کشف شده گفت: “ما متوجه شدیم که این سیاره احتمالاً به اندازه زمین و از نظر دما معتدل است.” ما فکر می کنیم Glaze 12b واقعاً بسیار نزدیک است. به سیاره ما.”

وی درباره محیط زیست این سیاره و احتمال وجود حیات در آن گفت: این سیاره می تواند دمای مناسبی داشته باشد به گونه ای که آب مایع در سطح آن جمع شود… [این] این مهم است زیرا ما فکر می کنیم سیارات به طور بالقوه قابل سکونت هستند اگر بتوانند آب مایع روی سطح خود داشته باشند.

دالاکیا در مورد این سیاره می گوید: “Glaze 12b تنها ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارد.” این احتمالاً به این معنی نیست که ما می توانیم به این زودی به آنجا برسیم، اما به این معنی است که می توانیم بزرگترین تلسکوپ های فضایی جهان را به سمت آن نشانه بگیریم و بفهمیم که چه چیزی جو آن است.”

دانشمندان می گویند تحقیقات روی این سیاره همچنین می تواند سوالاتی را در مورد منظومه شمسی خودمان روشن کند. آقای دالاکیا گفت: “زمین و زهره نمونه های کلاسیکی هستند که چگونه جو می تواند سطح یک سیاره را تغییر دهد.” “در حالی که زمین بهشتی برای زندگی است، سطح زهره سرب را ذوب می کند.”

کشف یک سیاره «بالقوه قابل سکونت» در فاصله 40 سال نوری از زمینتصویر شبیه سازی شده از یک ستاره کوتوله قرمز

وی افزود: تفاوت این دو سیاره تا حد زیادی به این دلیل است که زهره جو بسیار خشنی دارد، ما فکر می کنیم این سیاره جدید از نظر میزان نوری که از ستاره مرکزی دریافت می کند بین زمین و زهره قرار دارد. می تواند به ما کمک کند تا بفهمیم چرا زهره و زمین اینقدر متفاوت هستند.”

سیاره جدید توسط ماهواره بررسی فراخورشیدی گذری آژانس فضایی آمریکا (TESS) کشف شد. این ماهواره در سال ۲۰۱۸ با هدف جستجوی سیارات فراخورشیدی در دیگر کهکشان ها به فضا پرتاب شد.

ناسا گفته است که Glaze 12b کاندیدای خوبی برای مطالعه بیشتر با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب است.

دکتر ماسایوکی کوزوهارا، ستاره شناس مرکز اختر زیست شناسی توکیو و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ما نزدیک ترین سیاره ای با اندازه و دمای یکسان به زمین را یافته ایم که تاکنون وجود داشته است.

نتایج تحقیقات جدید در نشریه علمی «Astrophysical Journal Letters» منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا