ترندهای روز

کشف سیاره‌‌ای با اتمسفر غلیظ در فاصله ۴۱ سال نوری زمین؛ آیا در این ابرزمین حیات یافت می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان از کشف اتمسفر متراکم دور از “فوق زمینی” در فاصله ۴۱ سال نوری خبر داده اند. اندازه این «ابر زمین» دو برابر زمین و هشت برابر سنگین‌تر از آن است. با توجه به وجود این جو و در نتیجه ثبات دمای این سیاره مجاور، آیا امکان زندگی در آن وجود دارد؟

بر اساس مطالعه جدیدی که چهارشنبه، ۸ می، در مجله Nature منتشر شد، ستاره شناسان جو غلیظی را در اطراف سیاره ای دو برابر زمین در منظومه شمسی دیگر نزدیک به زمین کشف کرده اند.

این به اصطلاح ابرزمین معروف به “Cancri 55 e” یکی از معدود سیارات سنگی خارج از منظومه شمسی است که دارای جو قابل توجهی متشکل از دی مونوکسید کربن و مونوکسید کربن است. با این حال، جو زمین مخلوطی از نیتروژن، اکسیژن، آرگون و گازهای دیگر است.

ابر زمین ها سیاراتی هستند که بزرگتر از زمین و کوچکتر از نپتون هستند.

ایان کراسفیلد، ستاره شناس دانشگاه کانزاس که روی سیارات فراخورشیدی کار می کند، می گوید: «این احتمالاً قوی ترین مدرکی است که این سیاره دارای جو است.

دمای جوش در این سیاره به ۲۳۰۰ درجه سانتیگراد می رسد و این بدان معناست که بعید است این سیاره میزبان حیات باشد.

با این حال، به گفته دانشمندان، این کشف می تواند نویدبخش وجود سیارات دیگر با جو خشن تر و مناسب تر برای زندگی باشد.

اقیانوس های ماگما جو را پایدار نگه می دارند

این سیاره فراخورشیدی که تنها ۴۱ سال نوری (۳۹۷.۷ هزار میلیارد کیلومتر) از ما فاصله دارد و وزن آن ۸ برابر زمین است، به قدری نزدیک به ستاره کوپرنیک خود (۵۵ خرچنگ) می چرخد ​​که روز و شب دائمی در هر دو طرف وجود دارد. از آن سطح این سیاره نیز پوشیده از اقیانوس های ماگما (مواد مذاب) است.

برای پی بردن به ترکیب جو این سیاره، محققان یافته های تلسکوپ جیمز وب را قبل و بعد از عبور از مقابل ستاره خود تجزیه و تحلیل کردند. آنها نور ساطع شده در این سیاره را از نور ستاره جدا کردند و از داده های به دست آمده برای محاسبه دمای این ابر زمین استفاده کردند.

در نتیجه، به نظر می رسد که دمای گرما در سراسر سیاره پخش شده است که دلیلی بر تأثیر جو است. به نظر می رسد گازهای ساطع شده از اقیانوس های ماگما نقش بسزایی در پایداری جو دارند.

بررسی این ابر زمین همچنین می‌تواند شواهدی از تکامل زمین و مریخ را که قبل از سرد شدن با اقیانوس‌های ماگما پوشانده شده‌اند در اختیار محققان قرار دهد.

رنیو هو، ستاره شناس ناسا که در این مطالعه شرکت کرده است، می گوید: «این یک پنجره نادر است. از این پنجره می‌توان به مراحل اولیه تکامل سیاره نگاه کرد.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا