ترندهای روز

کشف سیاره‌ای شبیه به زمین که معلوم نیست اتمسفر داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دانشمندان دانشگاه وارویک بریتانیا می گویند سیاره ای به اندازه زمین کشف کرده اند که ممکن است به عنوان بخشی از یک تیم بین المللی قابل سکونت باشد.

این تیم، که با ناسا و آژانس فضایی اروپا، ESA همکاری می‌کردند، می‌گویند Gliese 12b دمای تابستانی گرم دارد و یکی از معدود کروی‌های سنگی شناخته شده است که انسان‌ها ممکن است قادر به زنده ماندن باشند.

اما به گفته محققان به دلیل فاصله آن از زمین که ۴۰ سال نوری است، امکان بررسی مستقیم و نزدیک آن وجود ندارد.

دکتر توماس ویلسون، اخترفیزیکدان در دانشگاه وارویک، گفت: “این یک کشف واقعا هیجان انگیز است و به تحقیقات ما در مورد سیارات مشابه زمین در کهکشان راه شیری کمک می کند.”

دمای سطح این سیاره ۴۲ درجه سانتیگراد تخمین زده می شود، اما دانشمندان می گویند هنوز مطمئن نیستند که این سیاره جو دارد یا خیر.

این سیاره هر ۱۲.۸ روز یک بار به دور ستاره مرکزی خود می چرخد ​​و به اندازه زمین است.

به گفته محققان، ستاره مرکزی این منظومه که گلیس ۱۲ نام دارد، یک کوتوله قرمز سرد در صورت فلکی «ماهیان» است و میزان انرژی دریافتی این سیاره از این ستاره ۱.۶ برابر انرژی زمین از خورشید است.

این تیم از داده های ماهواره های ناسا و ESA برای تایید وجود این سیاره و ویژگی های آن مانند اندازه، دما و فاصله از زمین استفاده کرد.

دکتر ویلسون افزود: این نزدیکترین سیاره به اندازه زمین با دمایی مشابه زمین است که ما از آن می شناسیم.

نوری که ما می بینیم مربوط به سال ۱۹۸۴ (۴۰ سال پیش) است، یعنی مدت زیادی طول کشید تا نور آن به ما برسد.

سیاراتی مانند Gliss 12b بسیار نادر هستند، بنابراین مطالعه آن و کسب اطلاعات در مورد جو و دمای آن یک رویداد نادر است.

لاریسا پیلتورپ، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، که دانشجوی دکترا در دانشگاه ادینبورگ و کالج دانشگاهی لندن است، گفت که این “یک کاندیدای منحصر به فرد” برای مطالعه بیشتر جو برای کمک به رمزگشایی برخی از جنبه های تکامل منظومه شمسی است.

وی افزود: زمین قابل سکونت است اما زهره نه، زیرا آب موجود در آن به طور کامل از بین رفته است. جو Gliss 12b می تواند در مورد مسیرهایی که سیارات برای قابل سکونت شدن طی می کنند چیزهای زیادی به ما بیاموزد.

منبع: بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا