ترندهای روز

کشف شمشیر برنزی متعلق به رامسس دوم فرعون مصر باستان در ۳۳۰۰ سال پیش

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

وزارت فرهنگ و گردشگری مصر اعلام کرد که باستان شناسان در این کشور شمشیری را کشف کرده اند که متعلق به رامسس دوم است.

این شمشیر برنزی که نام یکی از پادشاهان معروف دنیای باستان بر بدنه آن نوشته شده است مهر وی در قلعه نظامی باستانی به نام «تل العابقین» واقع در استان بحیره در شمال شرقی مصر، جنوب اسکندریه به خاک سپرده شد.

رامسس دوم یا رامسس کبیر قدرتمندترین و مشهورترین فرعون مصر باستان از سلسله نوزدهم فراعنه است که از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۱۳ قبل از میلاد بر این سرزمین حکومت می کردند.

سلطنت ۶۶ ساله او اوج قدرت و شکوه مصر باستان محسوب می شود. او که به دلیل مهارت نظامی خود مشهور بود، بیش از ۱۵ لشکرکشی موفق ترتیب داد و تسلط مصر را در سرتاسر سرزمین شام و نوبه برقرار کرد.

دکتر سعید الحرادلی که تیمی از باستان شناسان را در این کاوش ها رهبری می کرد، گفت که العابقین (جایی که شمشیر در قلعه نظامی آن کشف شد) سربازان را در خود جای داده و انبارهایی برای اسلحه، غذا و آذوقه دارد.

در حفاری‌های اخیر، بقایای سفال‌های بزرگ حاوی استخوان ماهی و حیوانات و ظروف سفالی که برای پخت و پز استفاده می‌شد، به همراه وسایل شخصی مانند عاج، کوزه‌های عقیق و مهره‌های قرمز و آبی در این محل پیدا شده است.

وزارت فرهنگ مصر می گوید این قلعه برای محافظت از مرز شمال غربی مصر در برابر حملات قبایل لیبی و مردم دریا ساخته شده و یکی از نقاط کلیدی استقرار ارتش در آن زمان بوده است.

باستان شناسان همچنین در حین کاوش ها گاوی را کشف کردند که در پادگان دفن شده بود. در مصر باستان، گاوها نماد قدرت، فراوانی و رفاه بودند.

دو بلوک آهکی نیز پیدا شده است که روی یکی از آنها کتیبه ای از شاه رامسس دوم به خط هیروگلیف وجود دارد.

اگرچه بسیاری از آثار نظامی از رامسس دوم باقی مانده است، اما او صرفاً یک جنگجو نبود. او میراث بزرگی را با ساخت و سازهای به یاد ماندنی از خود به جای گذاشت.

مورخان می گویند که رامسس دوم دیدی فراتر از سن خود داشت و دستور ساخت شهرها، معابد و بناهای الهام بخش در سراسر مصر را صادر کرد، مانند معبد کرناک و ابوسمبل در روستای نوبه. امروزه صدها مجسمه عظیم از او در سراسر مصر یافت می شود.

رامسس دوم در ۹۰ یا ۹۱ سالگی درگذشت و در دره پادشاهان به خاک سپرده شد. مومیایی او بعدها توسط باستان شناسان در انبار سلطنتی کشف شد و اکنون در موزه ملی تمدن مصر در قاهره به نمایش گذاشته می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا