ترندهای روز

کشف شکارچی بزرگی که ۴۰ میلیون سال قبل از دایناسور‌ها می‌زیست

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

العربیه: دانشمندان اخیرا موجودی را کشف کردند که جمجمه ای دو پا داشت و ۴۰ میلیون سال قبل از تکامل اولین دایناسورها زندگی می کرد. این جانور موجودی غول پیکر شبیه سمندر با سر به شکل “صندلی توالت” و نیش های بزرگ بود.

۳۰۰ میلیون سال پیش، Gaiasia genia با آرواره های کاملا باز در آب های باتلاقی کمین کرده بود و آرواره های بزرگ خود را بر روی طعمه های ناآگاه از همه جا می بست. این جانور که بسیار بزرگتر از انسان بود، در کنار باتلاق ها و دریاچه ها زندگی می کرد.

سر بزرگ و مسطح Gaiacia genia، شبیه به صندلی توالت، به آن اجازه می دهد تا به طور ناگهانی دهان خود را کاملا باز کند تا طعمه را به داخل دهان خود بکشد. دندان های نیش بزرگ تمام جلوی دهان حیوان را می پوشانند. این شکارچی بزرگ یک کمین بود و شکار خود را صبورانه به دام می انداخت.

نام این حیوان از محلی در نامیبیا به نام «گایاس» گرفته شده است که فسیل آن برای اولین بار در آنجا کشف شد. امروزه نامیبیا در جنوب غربی آفریقا قرار دارد، اما ۳۰۰ میلیون سال پیش در جنوب آفریقا، جایی نزدیک به ۶۰ درجه عرض جغرافیایی و تقریباً همسطح با شمالی ترین نقطه قطب جنوب امروزی قرار داشت.

در آن زمان زمین به پایان عصر یخبندان نزدیک می‌شد، باتلاق‌های نزدیک استوا در حال خشک شدن بودند و جنگل‌ها در حال ظهور بودند، اما باتلاق‌ها در نزدیکی قطب‌ها باقی ماندند، احتمالاً در کنار یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی.

در مناطق گرمتر و خشک‌تر جهان، حیوانات به شکل‌های جدیدی تکامل یافتند. مهره داران چهارپا اولیه که به نام «چهارپایان ساقه» شناخته می شدند، در آن زمان از یکدیگر جدا شدند و به دودمان هایی تقسیم شدند که بعداً به پستانداران، خزندگان و دوزیستان تبدیل شدند.

اما در حاشیه جهان، در مکان هایی مانند نامیبیا باستان، اشکال باستانی تری باقی ماندند. گایاسیا یک چهارپایان ساقه ای بود که در نامیبیا قبل از تکامل چهارپایان به گروه های جدیدی به نام “چهارپایان تاج” شکل گرفت و بنابراین یکی از قدیمی ترین چهارپایان شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا