ترندهای روز

کشف عجیب محققان: «اکسیژن تاریک» که در عمق ۴۰۰۰ متری اقیانوس تولید می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بر اساس گزارش CNN، زمانی که محققان به داده‌های مربوط به سطح اکسیژن در اعماق اقیانوس دست یافتند، فکر کردند که حسگرها معیوب هستند زیرا مطالعات قبلی قبلاً نشان داده بود که در اعماق اقیانوس، موجودات فقط اکسیژن مصرف می‌کنند، نه تولید آن. به طور کلی، موجودات حساس به نور مانند گیاهان، پلانکتون ها و جلبک ها از نور خورشید برای تولید اکسیژن استفاده می کنند که به اعماق اقیانوس ها نیز می رسد.

کشف اکسیژن تاریک در اعماق اقیانوس

بر اساس مقاله محققان در Nature، راز تولید این اکسیژن تیره در توده هایی نهفته است که به اندازه سیب زمینی هستند و حاوی عناصری مانند کبالت، نیکل و منگنز هستند. از این ترکیبات برای ساخت باتری های لیتیوم یونی نیز استفاده می شود. این توده ها کف را در عمق بیش از ۴۰۰۰ متر زیر سطح آب در تاریکی مطلق می پوشانند. برای مقایسه، تایتانیک در عمق حدود ۳۸۱۰ متری قرار دارد.

به نظر می رسد عناصر موجود در توده ها تا حدودی مانند یک باتری عمل می کنند. آزمایش محققان نشان داد که این توده ها دارای ولتاژ ۰.۹۵ ولت هستند که در کنار هم قرار گرفتن می توانند ولتاژ را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تنها ۱.۵ ولت برای شروع فرآیندی به نام “الکترولیز آب دریا” – که در آن آب دریا به هیدروژن و اکسیژن تبدیل می شود – مورد نیاز است.

این کشف می تواند درک ما را از آغاز زندگی روی زمین تغییر دهد. محققان می گویند:

“برای شروع حیات هوازی در این سیاره، باید اکسیژن وجود داشته باشد و فرضیه ما این بود که تامین اکسیژن زمین با موجودات فتوسنتزی آغاز شد. اما اکنون می دانیم که اکسیژن در اعماق دریاها نیز تولید می شود، جایی که نور وجود ندارد. بنابراین، ما باید سوالاتی از این قبیل بپرسیم: زندگی هوازی از کجا شروع شد، بیایید به عقب برگردیم؟

با این حال، باید تحقیقات بیشتری روی این توده ها و اکسیژن تیره انجام شود تا ماهیت فرآیند تولید اکسیژن در زمین مشخص شود.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا